A minap valaki megkérdezte tőlem, hogy fegyelmezett vagyok e? Ez elgondolkodtatott, mit is jelent a fegyelem, hogyan nyilvánul meg, miként hat a gondolatainkra, szokásainkra, hogyan alakítja személyiségünket, miért van – vagy épp nincs rá szükség?

A jóga a harcos ember útja, és a kitartó harchoz sokszor nélkülözhetetlen a fegyelem létrehozása. Ez a harc néhol fájdalmas és nehéz (fizikai és mentális szinten is), mégis a harc következtében edződik meg a jellem. A fegyelem oly sokféleképpen lehet jelen az életünkben, és mint minden mást ezt is jó megtapasztalni, feltérképezni, megismerni.

 

Létezik a jóga terminológiájában egy szanszkrit szó/kifejezés: “tapasz”. Ez a tapasz minden mozgatóerő alapja, minden elszántság belső tüze, az akarat magva, a kitartás mankója, a mennydörgés a viharban, a fegyelem és az elhatározás legbelsőbb magja. A tapasz egyszerre a hő, tűz, erőfeszítés, az ismétlődő cselekvés motorja, a koncentráció maga.
Tapasz nélkül nincs fejlődés, e nélkül nem gyakorolsz kitartóan. Tapasz nélkül nem létezik határozott cél, nem jön létre a következő lépés ennek a célnak az érdekében. A tapasz maga az az erő, amely elsegít valami felé. Ez a tapasz hajt minden fegyelmet. A tapasz hője megtisztít és át is segít a nehézségeken, egy kicsit mindig meghaladva önmagunkat. Ez a jóga útja.

“A hatha jóga uralom a test felett” és az uralom nem jöhet létre koncentrált fegyelem nélkül. A fegyelem nemléte: a szétszórtság, a csapongás, a sodródás, néha a könnyedség megélése.. de erről majd később.

A jóga útján a fegyelmet eleinte a fizikai gyakorlás során kezdjük elsajátítani. Ha már voltál jóga órán megtapasztalhattad, hogy egy – egy ászana kitartásához bizony fegyelemre, és koncentrációra van szükség. A kettő együtt jár, kéz a kézben, ez a Te legfőbb segítőd. Fegyelmezni kell a lábat hogy úgy álljon ahogy, fegyelmezni kell az elmét, hogy összpontosított és tudatosan irányított legyen.

Fegyelmezni kell a személyiséget, hogy ne add fel ha nehézséggel találkozol és akkor is fegyelemre van szükség, amikor épp elragadtatnád magad, a siker örömében. Fegyelem kell ahhoz is, hogy elmenj egy jógaórára, a mindennapi gyakorláshoz, az olyan dolgok megtételéhez, amihez nincs kedved de tudod hogy jó neked, vagy meg kellene tenni.

A fegyelem következő szintje a nem bevonódás. Nem vonódom be abba, ami éppen történik egyszerűen csak megtanulok jelen lenni és tapasztalni. Figyelni a jelen pillanatot bevonódás (minősítés) nélkül. Nem gyártok teoriákat, nem gondolkozom el azon mit is jelenthez mindez? Nem reagálni tanulok.

Majd a fegyelem megjelenik akkor is, amikor elhatározod, hogy leülsz és mozdulatlanná válsz. Elhatározod (valamilyen cél érdekében), hogy minden ami felbukkan az minősítés nélkül van jelen. Felmerül és tovaszáll.. ehhez komoly fegyelemre van szükség fizikai és mentális szinten is.
Elkerülhetetlen tehát hogy elsajátítsuk a fegyelmet valamilyen cél érdekében. Lehet ez a fejlődésünk, a csendesség kialakítása, vagy egyszerűen csak egy elhatározás véghezvitele.

Ez a fegyelem azt súgja, hogy ne hallgass arra a belső hangra, ami azt mondja: nem vagy elég, nem vagy elég bátor, nem vagy képes rá, hogy majd inkább máskor, úgysem sikerül. Ennek a fegyelemnek a tudatos megélése hoz létre új szokásokat (hiszen újra és újra nekifogsz, ezzel tisztítva meg a személyiségedet a régi és hátráltató szokásoktól), átsegít a nehéz napokon és segít nem feladni.

Viszont van a fegyelemnek másik oldala is. A túlzás: túlzottan akarni, túlzásokba esni, túlzott önfegyelmet gyakorolni, ragaszkodni valamihez, ami esetleg már nem szolgálja a fejlődésünket. A fegyelem is kényelemmé tud válni, a megrögzöttség hosszú tévutakra tud vinni.

Ha folyton fegyelmezett vagy, nyitottnak kell lenned és ébernek! Megeshet, hogy a fegyelem folyamatos megléte pont torzítani fog és bár eléred célodat, elmehetsz olyan dolgok mellett, amelyek a fegyelem nélkül léteznek igazán. Ilyen a szenvedély, az önátadás, a belefeledkezés, a spontaneitás, a tánc, a szaladás az ismeretlenbe, az ellazulás, a kiengedés.

Számomra a cél a középút, a hullámzás: fegyelmezetten élni és szabadon táncolva.

Szerző: Czeizler Kriszta (Vinyasa Flow, Hatha jóga, Meditáció és relaxáció oktató)

Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel, hogy ők is elolvashassák!

CLOSE
CLOSE