Barion Pixel

A kevéssel, amit a jógáról tudok, számomra a jóga az egységet jelenti. Mindenkinek megvan a saját útja, amin eléri a célt, de egyáltalán nem értek egyet azzal a tendenciával, amit manapság látok: a jóga ’jógaizmussá’ válik.

13 év tanítási tapasztalat áll mögöttem, és ezen évek során gyakran feltették már a kérdést: Milyen jógát oktatsz? Teljesen helyénvalónak tűnhet ez a kérdés azok számára, akik számos stílussal és iskolával vannak körülvéve. Én személy szerint egy Kríja Jóginitől tanultam (Mrs Shashi Khosla), képesítést (Yoga Shiromani and Yoga Bhaskar) az indiai Sivananda Intézettől kaptam, a brazíliai, advaita védanta követő Swami Shankara Saraswatitól “Yoga Ratna”-t kaptam, és Szvámi Véda Bharati, a Himalájai Tradíció vezetőjének iránymutatásait követem, de azt szoktam válaszolni a kérdésre, hogy ’JÓGÁt oktatok!’

A Jóga egység, mindannak az összeadódása, amit az utad során különböző mesterektől, intézetektől, könyvekből, előadásokból és konferenciákból megtanultál, az önismeret és fejlődés mezsgyéjén. Minden tapasztalás, bátorság, szenvedély, szeretet, identitás, erő, gyengeség, stb. egyesülése. Miért is korlátoznád hát magad egy stílussal, amikor az egész univerzum nem más, mint JÓGA? A Jóga a kötöttségektől, a kettősségtől való megszabadulás. Egy kísérleti tudomány.

Miért nem szabadulsz meg a korlátoktól és kapcsolódsz az egységbe?!

A Jóga nem vallás; egyesek félreértik ezt, és a jógát mindenféle hindu Istenekkel és Istennőkkel hozzák összefüggésbe. Ez egyeseket vonz, másokat elriaszt, mivel úgy érzik, hogy egy vallás ejtheti őket rabul, ha jógázni kezdenek. Az igazság az, hogy a jóga nem vallás. A Jóga nem tartozik semmiféle szektához…sokkal inkább univerzális tudás, egyetemes kincs, kozmikus bölcsesség, melynek gyökerei eredetünk legmélyében keresendőek.

Miért ragaszkodunk ahhoz, hogy különféle stílusokat alakítsunk ki, és azt mondjuk, hogy az én központom / stúdióm jobb, mint a többi; az én tanárom jobb, mint a tiéd; az én stílusom kiválóbb, mint a többieké? Azt gondolom, hogy ezen versenyben elveszítjük a Jóga valódi célját…Elvesztjük az összetartást, az egységet.

Nem zavarjuk össze a kezdő jógikat és jóginiket? Melyik stílust is tanuljam meg? Melyik iskolába is kellene mennem?

Kérlek, ne érts félre, nem a sokféle stílus ellen beszélek, csak kissé csalódott vagyok abban, amivé a jóga vált vagy válik. Csalódott vagyok azokban a tanárokban vagy Mesterekben akik brandesítették, vagy szabadalmasították a Jógát. Hogyan lehet egy olyan dolog, mint a Jóga, a kozmoszból jövő tudás, valaki által szabadalmi joggal korlátozott? Hogyan lehet copyrightos a Jóga?

Ahelyett, hogy megtanulnák mind a 8 lépcsőt, sokan csak az ászanákra (pozíciók), vagy a Dhjánára (Meditáció) vagy Pránajámára (légzőgyakorlat), vagy Pratjahárára (érzékek leválasztása és befelé fordítása) koncentrálnak. Miért nem tanulunk meg mindent?!

Hogy Meditációt tudjunk gyakorolni, meg kell tanulnunk a leválasztást, ehhez le kell tudnunk csendesíteni a légzést, amit a légzőgyakorlatokkal tudunk megtenni, tehát ezeket is gyakoroljuk; keresztezett lábú ülésben kell ülnünk kényelmesen, amihez természetesen meg kell tanulnunk a különböző pozíciókat, hogy a test kész legyen erre. Hogy a pozíciókat el tudd végezni, ahhoz az erkölcsi elveket és szabályokat (jámák és nijámák) is gyakorolni kell. Látjuk tehát, hogy mennyire összekapcsolódnak, összefüggenek, egységben vannak.

Engedd, hogy a Jóga az egység legyen és ne ’izmus’!

Amikor vallásról, országról, stílusról beszélünk, határvonalat húzunk; itt természetesen nem erről van szó. A Jógát nem korlátozhatja semmilyen földrajzi határvonal vagy egy valaki által adott elnevezés. Igen, lehet, hogy egy bizonyos földrajzi helyhez köthető az ahol pár ember kész volt arra, hogy egy belső utazáson keresztül megvalósítsa és megtapasztalja mindezt, de ez egyáltalán nem számít. Sokkal inkább az ’utazásukat’ követően átadott üzenetben van a lényeg… miért is hívnák különben a Jógát elsősorban Jógának?

Gondolkodj csak el mindezeken…

Fordította: Seszták Ágota