Stabil és kényelmes vagy tökéletes legyen az ászana?

Szerző: 2019. 09 2.

Az ászana megfelelő kivitelezését az jelzi, hogy stabillá és kényelmessé válik. Idáig azonban hosszú, de hasznos út vezet, melyen a gyakorlót gyakran kétely gyötri: Mi van, ha azért kényelmes, mert nem is a megfelelő erőfeszítést teszem bele? Vagy nem is azt az ászanát gyakorlom, ami számomra a fejlődést hozza? – és így tovább, aki rendszeresen gyakorol, tudja, hogy milyen kérdések szoktak felmerülni. Idővel ezek elsimulnak, ha megtalálja az ember a módszert, hogyan fejlődhet az ászana végrehajtásában, és annak érzékelésében, hol változtasson a testhelyzeten, szemléleten. Ebben segít az, ha alaposan megismerjük az egyes ászanákat. Mondhatni, a testhelyzet megismerése olyan a jógázónak, mint a tanítóknak, papoknak a szentiratismeret. A stabil és kényelmes érzés szabadságát az az elköteleződés adja, hogy megismered és gyakorlod az ászanákat.

Néhány megismerési szempont a gomukha ásanan keresztül

A név sokat elárul. Gomuknak nevezik azt a helyet, ahonnan a Gangesz, India szent folyója ered. (Amellett, hogy tehén fejét is jelenti, go=tehén, mukha=arc.) Ez az ászana harmonizálja a kapha doshát (víz+föl elem), támogatja a nemi hormonok megfelelő működését, ezért nőknek különösen hasznos. Viszont menstruáció alatt ne végezd, mert blokkolja az apána pránát (ürítésért felelős áramlás), ezzel beleszól a menstruáció szokásos lezajlásába. A testre nyújtásként hat, trakcionálja a gerincet. Vata és kapha doshát csökkenti, pittát növeli. Vatán belül az udana pránát növeli – ez az aldosha felfelé áramlik, és a kifejezőképességért felelős. Hat a swadhistana (keresztcsonti), a manipura (köldök) és az anahata (szív) csakrákra. Ebből már világos néhány további hatás: hat a víz elemre, a tűz elemre, és a levegő elemre, a nemi működésekre, ízlelésre (swadhistana csakrához tartozó funkciók), mozgásra (lábak), látásra (manipura funkciói), elengedésre/megtartásra, tapintásra (anahata). Ezeket a jó hatásokat konkrét és átvitt értelemben is megtapasztalhatod. Azt hiszem, ez elég meggyőző, pedig a fizikai hatásokat még nem is említettem: rendezi a vállövet, segít a hasat tónusban tartani, és a csípőnek befelé csavaró hatást ad, ami olyan ritka a jógában, sportokban és mindennapokban, ezzel a keresztcsonti gerincszakaszt is ritkán tapasztalt hatással rendezed, a karok helyzete pedig a mellkasnyitásban segít, ezzel a gerinc háti szakaszára is hat.

Az ászana hatása sokszorosan biztosítva van, így ne aggódj, ha egy-egy részlet még nem tökéletes. A nemi szervekre és hormonokra például a boka marma és a csípőhorpaszban található marma segítségével akkor is hatsz, ha még nem a legtökéletesebb az ülésed. A kezek hátul ganesh mudrában kapcsolódnak össze, ezzel a szívre mint szervre van jó hatással ez az ászana (mivel nyomod a tenyérközép marmát). Az emésztésre sokszorosan áldásos a hatása: a köldök területén van a samana prána székhelye, ami segíti a tápanyagok felszívódását, a tűz táplálásával (ld. feljebb: pittát növeli) pedig az emésztő tüzet (jathara agni) javítod. Amíg te azzal bíbelődsz, hogyan hajtogasd kezed-lábad, a gomukha ásana máris árasztja rád az áldást, mint egy nagy anya, mint a tehén a tápláló tejet. A női működések támogatása mellett a férfiaknak sem haszontalan ez a testhelyzet, náluk növeli a libidót. Persze, ha szerzetesnek készülsz, vagy tengerésznek, akkor ez inkább hátrány.

Ha megpróbálod behajtogatni magad a tehénarc pozícióba, érzed, a csípők és vállak hajlékonyságát növeli, viszont amíg nem vagy elég hajlékony hozzá, vannak könnyítési lehetőségek a láb- és csípő számára. Kevésbé szoktak arra figyelni, hogy ha nem húzod két irányba a könyököket, akkor a nyaknak kellemetlen érzést okozol. Ezt ne tedd, inkább dolgozz erőteljesen a karokkal, és tekinteted szegezd a felső könyékre – ez segít tehermentesíteni a nyakat. A belső figyelmet azonban a keresztcsonti csakra területén tartsd, mert ennek az ászanának az a központja.

Hogy az ászana sorozaton belül hová helyezd, az attól függ, milyen szempontokat veszel figyelembe, én több szempontból is, főképp 5 prána szempontjából, az utolsó előtti helyet szoktam neki szentelni.
Mindezt persze a gyakorlatban érdemes megtapasztalni, hiszen nem a filozofálgatás a lényeg, hanem a hatás elérése, viszont ösztönző lehet, ha átlátod, hogy egy-egy ászana milyen sokrétű.
Ha a pozíció jelképességén is van kedved szemlélődni, gondolj arra, hogy az Ayurveda szerint a tej tápláló orvosság. (Természetesen az erőszakmentesen (ahimsa) nyert tejről van szó. Sajnos a dobozos ipari tej erre a célra alkalmatlan.) Vajon amíg végzed ezt a testhelyzetet a jógaszőnyegen, hogyan táplálhatod magad erőszakmentesen a lehető legáldásosabban? És a jógaszőnyegen túl?

Szilágyi-Nagy Ildikó

Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel, hogy ők is elolvashassák!

Ha szeretnél Dr. Szilágyi-Nagy Ildikó, ayurvédikus jógaterapeutától tanulni az ayurvédikus jógáról és az ászanákról, 2019. szeptember 16-án 17 órakor induló tanfolyamán megteheted.

További információért kattints a tanfolyam nevére.

Ayurvédikus jóta tanfolyam – Fókuszban az ászanák