Iyengar jóga – a precizitás, figyelem és biztonság jógája

„A jóga felszabadítja életünk kreatív lehetőségeit.”

B. K. S. Iyengar

Bármilyen mozgásformát végzel, a helytelenül kivitelezett mozdulatok sérüléseket okoznak. Sokszor egy-egy milliméter jelenti a különbséget a húzódás, kopás, ficam és az egészség között! Ezért kiemelten fontos, hogy tudjuk, ismerjük a testünket, a mozdulatokat! Ezt persze könnyű mondani…

Mai, mozgáshiányos életmódunk számtalan testi tünetet produkál, ilyenkor még fontosabb, hogy ha mozgásra adjuk a fejünket, akkor ne ártsunk tovább magunknak. Ehhez viszont tudásra van szükségünk! Tudásra? Szuper, mert ez azt jelenti, hogy meg tudjuk tanulni, hogyan mozogjunk helyesen!

A biztonságos mozgáshoz testtudat szükséges, ez pedig tanulható, sőt tanulni kell. Nagyon kevés embernek adatik meg, hogy egyedül, a saját gyakorlásában érezzen rá a lényegre, a többieknek ott van a felkészült jógaoktató, aki javításaival, meglátásaival, figyelmével vezet az úton. A fejlődés és a testi-lelki jólét megalapozása csak akkor lehetséges, ha helyesen mozgunk! 

Az Iyengar-jóga precizitása

B. K. S. Iyengar indiai jógi megfigyeléssel és kísérletezéssel kutatta és alkotta újra a modern ember számára a jógát. Az Iyengar-jógairányzat az egyik legnagyobb jógarendszer, a gyakorlatok lenyűgöző tárházával.  Viszonylag rövid idő alatt is sokat lehet fejlődni benne, gyógyító hatása jelentős.

Az Iyengar-jóga az egyvonalúságra (alignment) helyezi a fókuszt. Ez a fogalom testi szinten az izmok tudatos és helyes használata, az ászanák precíz felvétele, mégpedig minden egyes gyakorlónak személyre szabva, a saját anatómiai adottságokhoz és lehetőségekhez illesztve.

Az egyvonalúság megérzéséhez, az ászanák helyes kivitelezéséhez egy felkészült jógaoktatóra, figyelemre és türelemre van szükségünk. A gyakorlások során a testtudat folyamatosan javul, az agyunk megtanulja (izommemória), hogy milyen a „jó” pozíció. Jó, vagyis egészséges az ízületeknek is. A helyes tartás és a helyes gyakorlás szinte észrevétlenül fejti ki pozitív hatásait és vezet minket az egyre kiegyensúlyozottabb élethez. Az Iyengar-jóga rendszeres gyakorlásával így javul az életminőség.

Az észrevétlen meditáció

Az Iyengar-jóga az ászanákat meditációs lehetőségként értelmezi. Végcélja, hogy a gyakorlót elvezesse önmaga mélyebb megismeréséhez a testi és lelki folyamatok tudatosításán keresztül.

Az Iyengar-jóga  a részletekre, a pontosságra fókuszál. A pózok hosszabb kitartása  fejleszti az erőnlétet, a rugalmasságot, a stabilitást és a tudatosságot – a meditatív állapot a pózokban végzett apró akciókra történő fókuszálás által jön létre. A segédeszközök, mint kötelek, jógatéglák, takarók nagy szerepet játszanak, mert segítik a gyakorlót a határain maradva a sérülésmentes, túlfeszítés nélküli gyakorlásban. Így az Iyengar-jóga fiataloknak és idősebbeknek, hajlékonyabbaknak és (még) merevebbeknek, erőseknek és (még) gyengébbeknek egyaránt lehetőséget nyújt a tökéletesen biztonságos fejlődésre.

Terápiás kiegészítés

Az Iyengar-jógát gyakran terápiák támogatására is alkalmazzák, a szekvenciák (gyakorlatsorok) között számos olyan sor található, amely enyhít bizonyos testi-lelki tüneteket (pl. depresszió, migrén, menstruációs panaszok), de akár komolyabb betegségekre is megoldást jelenthet.

Az Iyengar gyakorlás során a jógázó figyelmére, tudatosságára, jelenben levésére van a legnagyobb szükség. Ezzel a fizikai test lehetőséget kap arra, hogy gyorsan és viszonylag rövid idő alatt megtapasztalja a fejlődés erejét, a saját lehetőségeinek távlatait, és nem utolsó sorban a nyugalmat.

Saját tempóban az úton!

Ehhez a jógagyakorláshoz nem kell szuper rugalmasnak lenned, hiszen a személyes adottságaidat, lehetőségeidet százszázalékosan figyelembe véve dolgozik veled a jógaoktató, az igazítások, a segédeszközök használata pedig fokozatosan fejleszt. Ha ezt a jógaformát gyakorlod, akkor a saját tempódban tudsz haladni az úton.

Az Iyengar-jóga nemcsak hajlékonyabbá, hanem erősebbé is tesz, így válik a tested rugalmassá . A középpontban Te, mint egység vagy jelen, a testedben pedig a felszíni izmok mellett a mélyizom rendszer is erősödik.

A gyakorlásnak kivételesen pozitív a hatása a mozgáshiánytól szenvedő ember számára, az ülőmunkát végzőknek, de a megerőltető fizikai munka hatásait is ellensúlyozza.

Az Iyengar-jógagyakorlás olyan, mint egy meditáció, a mozdulataidon keresztül harmóniába kerülsz önmagaddal. Mialatt felveszed az ászanát és a helyes tartásra és a légzésre koncentrálsz, felszabadul az elméd is.

Ha kedvet kaptál ehhez a jógaformához, tarts velünk óráinkon, tanfolyamainkon! Tedd meg az első lépéseket a felszabadult, örömteli és egészségesebb élet felé!

Aktuális Iyengar-jóga programjaink