A változás jógája – Mindenkinek 35 felett

2018. április 9-től | HÉTFŐNKÉNT 17:00-18:30 | DR. SZILÁGYI-NAGY ILDIKÓ

Oktató: Dr. Szilágyi-Nagy Ildikó

Létszám: max 15 fő

A tanfolyam díja: 18 900 Ft / 7 alkalom

Kezdési időpont: 2018. április 9., hétfő 17:00
(Április 30-án és május 21-én nem lesz óra)

Helyszín: AUM Blaha SHAKTI terem (1085 Bp., Stáhly u. 13.)

Lehetséges, hogy felfrissítsd az életerőd, egészséges, szép és fiatal légy heti 90 percben? Ehhez kevés ugyan heti 90 perc, de azt megtanulhatod, hogyan támogasd azokat a változásokat, melyeket az idő előrehaladtával fizikailag, érzelmileg és tudatilag tapasztalsz. A változás jógája című tanfolyam arról szól, hogyan fordítsd az előnyödre az emberi életkorral járó változást: Harmonizáld az emésztő tüzet! Távolítsd el a méreganyagokat! Tartsd fenn az öt elem egyensúlyát a szervezetedben!

Kinek ajánljuk a tanfolyamot?

Akkor neked való a tanfolyam, ha:

  • Az alábbi táblázatban látható tünetek valamelyikét tapasztalod életkortól függetlenül.
  • Elmúltál 35 éves, és érzed, hogy a szervezeted törődést igényelne.
  • Életmódod nagy fizikai és/vagy szellemi, lelki igénybevétellel jár, és ettől kimerült vagy.
  • Fizikai vagy lelki trauma után szeretnél újra egyensúlyba kerülni.
  • Szeretnéd egészségesen, erőszakmentesen jó formában tartani a testedet.

Az életkornak megfelelő dósák (szabályzó erők)

Az Áyurveda szerint minden életkornak megvan a maga uralkodó dósája.

  • Az első 25 év a tanulás, a növekedés időszaka (brahmacharya), kapha (víz és föld) időszak.
  • A második 25 év a családi életről, a kiteljesedésről szól (grahasta), ez pitta (tűz és víz) időszak.
  • A harmadik 25 év, azaz 50-75 éves korig a tudatosság kiteljesedéséről szól (vánaprashta), vata (levegő és éter) időszak.
  • A negyedik 25 év, azaz 75 éves kortól, az egyensúly időszaka, tridosha időszak, melyben a három dosha is egyensúlyba kerül.

Ha figyelmen kívül hagyjuk életszakaszunk jellemzőit és szükségleteit, akkor idő előtt kimerülünk, leépülünk. Ennek megelőzésére élhetünk a jóga és az Áyurvéda kínálta eszközökkel.

25-50 éves korig pitta életszakaszban, majd 50-75 éves korig vata életszakaszban vagyunk. A vata azonban a szél túlsúlyos társadalmi berendezkedésünk révén már előbb túlzottan megjelenik életünkben. Ez kihat az emésztő tűz (játhara agni) működésére. A pitta életszakaszra jellemző tiksna agni (gyors, hipermetabolizmus) átalakul vishama agnivá (változó emésztés), ami felszívódási zavarokkal, puffadással, ürítési nehézségekkel, és az ama (méreganyagok) felhalmozódásával jár. Így ezen a téren a támogató jellegű jógagyakorlás és életmód célja az emésztő tűz normalizálása, sama agnivá (kiegyensúlyozott emésztés) változtatása. A felhalmozódott méreganyagokat ajánlatos eltávolítani különböző eljárásokkal.

A nőknek még egy változással, a menopauzával is számolniuk kell, 47-50 éves kor körül. A menopausa, a rajonivruti, a nők számára a felszabadulást jelenti: mentesülnek a havi ciklustól és a szaporodás lehetőségének terhétől. A felszabadult, örömteli időszak kezdete azonban egy átmenet, amikor természetes, hogy a szervezet egyensúlya felborul – hogy új egyensúly alakulhasson ki. Születési alkattól, életmódtól függ, hogy az állapot melyik dosha felé tolódik el. Az Áyurveda szerint a rajonivruti előtt öt évvel érdemes elkezdeni a felkészülést, és támogatni a változásokat. A változás jógája kínálta eszközök erre szintén alkalmasak.

Az öregedésért felelős fontos tényező

Az Áyurveda szerint az öregedésért felelős egyik tényező az, hogy az 5 elem (pancha bhuta) egyensúlya, mely születési alkatunknak megfelelő, felborul. A támogató jógagyakorlás következő célja az, hogy fenntartsa az öt elem (föld, víz, tűz, levegő, éter) egyensúlyát.

 Az idő okozta változások tüneteit, és a tennivalókat az alábbi táblázat foglalja össze. Azok is hasonló tüneteket tapasztalhatnak, akik ugyan nem középkorúak, de nagyon kimerültek, vagy életmódjuk tekintetében radikális változáson estek át. A változás jógája tehát alkalmas a kimerültség vagy nagy váltások utáni regenerálódásra is.

Mire számíthatsz a tanfolyamon?

 A tanfolyam gyakorlat-orientált, emellett a résztvevők egy-egy életmódra vonatkozó javaslatot is kapnak minden órán. A tisztító gyakorlatokat és ászanákat olyan módon tanuljuk meg végezni, hogy a dinamikus mozgások és a pihentető nyújtások váltakozásának köszönhetően az izomszövet és zsírszövet is harmóniába kerül, és így a jóga gyakorlás akár egy hatékony edzéssel is felér, anélkül, hogy kimerítené a szervezetet. A gyakorlás célja az öt elem harmóniájának visszaállítása és a vata és pitta mérséklése. Foglalkozunk az arcunkkal, hiszen ezen keresztül hatékonyan relaxálhatunk, és fejleszthetjük arcunk megjelenését is. A szemen keresztül pedig hatékonyan harmonizálhatjuk a pitta doshát. Az óra az öt elem egyensúlyát fenntartó mudra (kéztartás) sorozattal, végül relaxációval zárul.

A tanfolyam az évszakok változását is figyelembe veszi. Az 1. részben a gyakorlást tavasz sajátosságaihoz igazítjuk, így ez a tanfolyam segít kíméletesen újraindítani a szervezetünket a téli passzivitás után.

tünet

ok cél, tennivaló gyakorlás, eszköz
Emésztés felborul. Vagy túlságosan gyors, farkaséhség, gyakori ürítés, hasmenés, elégtelen emésztés jellemzi. Vagy változó, egyszer lassú, máskor normális, puffadás, hasi görcsök, székrekedés, nehéz ürítés, elégtelen felszívódás, ingadozó étvágy vagy étvágytalanság. Tiksna agni és/vagy vishama agni. Emésztő tűz (játhara agni) normalizálása. Shat kriyák, melyek javítják az emésztést. Ászanák, melyek segítik az emésztőszerveket. Házipatika.
Fáradékonyság, bőrtünetek, kellemetlen szájíz, lehangoltság. Előrehaladottabb esetben bármilyen betegség. Felhalmozódott méreganyagok (ama). Ama eltávolítása. Napi szintű, kevés időt igénylő tisztítások. (Shat kriyák) Méregtelenítést segítő ászanák.
Legyengült immunitás, vérszegénység, összeesett, tónus vesztett izmok, a zsírszövet lerakódása a nem kívánatos helyeken, ízületi porcok kopásából eredő fájdalom, csontritkulás, kötőszöveti gyengeség, szorongás, lehangoltság, vagy túlságos izgatottság, csökkent libidó. Lebontó folyamatok túlsúlya a hét szövetben. A hét dhátu táplálása Megfelelő étkezés. A hét dhátut tápláló Áyurvedikus formulák fogyasztása.
Megjelenik valamelyik doshára jellemző kibillentség a rá jellemző egyik betegség formájában.  Az 5 elem egyensúlyának felbomlása a születési alkathoz képest. Az öt elem egyensúlyának fenntartása. Kiegyensúlyozott ásana sorozat. Mudra gyakorlás.
Kiégés.  Korai öregedés (akalaja jirina), pitta és vata túlsúlyos életmód. Ojas növelése. Pitta harmonizálása. Megfelelő étkezés. Relaxáció rendszeres gyakorlása. Szem gyakorlatok.
Kimerült, letargiás periódusok.  Tamas.  Sattvikus minőség felé törekvés. Összpontosító gyakorlat, relaxáció. Tudatosság növelése.

Ha kérdésed merül fel, erre a címre küldj levelet: [email protected]