A rendszeres gyakorlás nagyon rövid időn belül meghozza a gyümölcsét

Valter Éva kismama és babás jóga oktató

A Pilates mozgásformát Joseph Pilates az I. világháború környékén kezdte kifejleszteni, módszerét Contrology-nak nevezte el. A keleti és a nyugati mozgásvilágot is tanulmányozta, és egybeolvasztotta az elemeiket. A pilates az emberi test mozdulataihoz igazodott, az élsportolók és a balett táncosok körében terjedt el nagyon gyorsan, de bárki elsajátíthatja, nemre, korra tekintet nélkül. Az AUM Jógastúdiók egyik pilates tanárával, Szöllősi Lilivel beszélgettünk.

AUM – A pilates egy komplex mozgásforma, megalkotója a keleti és nyugati mozgásrendszereket is tanulmányozta. Te hogyan építed fel az óráidat?

Szőllősi Lili – Pilates és gerincjóga oktató vagyok, így a pilates óráimba a gerincjóga elemeit, mozdulatait is beépítem, például a bemelegítésbe és a nyújtásba. Ez az óra egyéni egyveleg, amit az évek során formáltam ki. A saját tapasztalatom, a vendégek igényei és a továbbképzések alakították a tematikámat.

2010-től oktatok, akkor szereztem a sportoktatói képesítésemet is. A pályafutásomat Latin-Amerikában kezdetem, ott a „pure pilates”-t tanulmányoztam. Én hoztam az európai, ők az amerikai vonalat. Órákat tartottunk egymásnak, nagyon sokat tanultam tőlük. Ők büszkék arra, hogy az ún. pure pilatest, vagyis az eredeti pilatest oktatják, képviselik. Ebből az irányzatból is beemeltem gyakorlatokat a saját oktatásomba.

Eleinte főleg balettos körökben jártam, az egyik stúdióba korábbi táncosok fordultak meg. (Az eredeti pilatest balett táncosoknak fejlesztették ki terápiás jelleggel – szerk.) San Joseban felajánlották, hogy ha maradok, akkor kiképeznek arra a módszerre, amely kifejezetten a balettosoknak szól. De úgy alakult az életem, hogy hazajöttem. Azóta itthon tanítom a pilatest.

AUM – Mikor jöttél haza?

SZL – 2011-ben, és rögtön az AUM Jógastúdiókban kezdtem az oktatást.

AUM – Miért szereted a pilatest?

SZLNagyon tudatos mozgásforma. A mozgás közben nem is tudsz másra figyelni, behúzza a fókuszt, te vagy és a tested, a mozdulataid, a figyelmed. Önkontroll, precizitás, testképfejlesztés. Emellett ízületkímélő is. A gerincjógával való ötvözés pedig fantasztikusan kiegészíti, hozzáad.

AUM – A gyakorlóidnak mennyi időre van szüksége a korrekt mozdulatok kialakításához? Egy teljesen kezdő mire számíthat?

SZL – Nagyon fontosnak tartom a korrekciót. Mint mindent, ezt is lépésről-lépésre lehet megtanulni. Ahogy engem is javított az edzőm, segítette a mozdulataim ideális kivitelezését, úgy én is minden gyakorlómra egyénileg figyelek. Folyamatosan instruálom a résztvevőket, a kezdőknél a mozdulatokat is segítem beállítani. A pilates egyik alapelve, hogy inkább kevesebbet, de helyesen. A figyelmetlen, kontroll nélküli mozgás bizony tartogathat veszélyeket.

AUM – Mit mondanak a gyakorlóid, milyen visszajelzéseket kapsz?

SZL – Sokszor hallom, hogy megszűntek bizonyos panaszok. Például a hátfájás. Jobban tudnak koncentrálni, tudatosabbak a gyakorláson kívül is. És sokan mondják, hogy jó hangulatú órákat tartok, aminek azért örülök, mert a hangulat rengeteget számít egy mozgásfoglalkozáson is.

AUM – Aki kezdőként szemezget ezzel a mozgásformával, mire figyeljen?

SZL – Csak jöjjön és mozogjon, tanárként azért vagyok, hogy segítsem ebben! Az a tapasztalat, hogy pár hét után már érezhető a pozitív változás. A rendszeres gyakorlás nagyon rövid időn belül meghozza a gyümölcsét. Látványos tartás- és kedvjavulás várható mellékhatásként, ezért a mostani időszakban különösen fontosnak érzem, hogy oktassam a pilatest.

 

Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel, hogy ők is elolvashassák!