jógával

az egészséges alvásért

2018. szeptember 10-től | HÉTFŐNKÉNT 17:00-18:30 | DR. SZILÁGYI-NAGY ILDIKÓ

Oktató: Dr. Szilágyi-Nagy Ildikó

Létszám: max 15 fő

A tanfolyam díja: 24. 900 Ft / 10 alkalom

Időpont: 2018. szeptember 10., hétfő 17:00

Helyszín: AUM Blaha VISNU terem (1085 Bp., Sthály u. 13.)

Az Áyurveda szerint az egészség három pillére az étrend (ahara), az alvás (nidra) és a mértéktartó életmód (brahmacharya). Az egészséges, jó minőségű alvás megújító, gyógyító, kiegyensúlyozó hatású. Az alvásmegvonás viszont azonnali kellemetlen közérzetet, hosszú távon betegségeket okoz (krónikus fáradtság szindróma, depresszió, migrén, székrekedés, elégtelen felszívódás), melyek még összetettebb egészségügyi problémákhoz vezethetnek (pl. cukorbetegség, elhízás vagy alultápláltság, vérnyomás problémák). Bizonyos mennyiségű alvásmegvonás csak kétszer annyi alvásidővel pótolható később. Könnyű tehát belátni, hogy az a legjobb, ha az ember a megfelelő időben, a megfelelő mennyiségű és minőségű alvást teljesíti. Igen, van, akinek a jó alvást elérni nagy kihívás, és teljesítmény, ha sikerül. Többek között ők veszik hasznát a jóga és Áyurveda eszközeinek, melyekkel javíthatnak alvásuk minőségén.

 

Ki jelentkezzen a tanfolyamra?

  • Aki a következőkben ismertetett alvási nehézségek, kibillentségek valamelyikével küzd.
  • Aki az életét kaotikusnak, stresszesnek érzi.
  • Akinek az emésztése már felborult stressz vagy helytelen életmód miatt. (Mivel a következő lépés az alvási nehézség lehet.)
  • Aki szeretne egy komplex gyakorlatsort megtanulni, mely ellazítja, átmozgatja, és otthon is végezheti.
  • Aki már jógázott (haladó jógázó), és szeretne többféle rendszert, szemléletet megismerni.
  • Aki még nem jógázott (kezdő), és a jóga bőségében szeretne egy komplex szeletet kapni kezdésként.
  • Aki szereti az elmélyült munkát, a mozgást, az önmegfigyelést.

Az egyén az Áyurveda szerint rendelkezik egy születési alkattal (prakruti). A születési alkatunkra jellemző az alvásmintánk is, és az is, milyen kibillentségekre (vikruti) vagyunk leginkább hajlamosak. Az alábbi táblázat a három alap alkat néhány jellemzőjét mutatja alvás szempontjából. (Természetesen társulhatnak is.)

dosha

természetes alvásmintatünetek kibillentség esetén
vataFelületesen alszik, könnyen felébred. Zavaró zajoktól mentes, mérsékelten meleg szobára van szüksége.Éjjelente többször felébred, és nehéz újra elaludnia. Forgolódik, úgy érzi, mozgatnia kell végtagjait. Gondolatok, aggodalmak, félelmek miatt nem tud visszaaludni. Hajnalban felébred, és hajnali álmatlanság gyötri. Rémálmok, nyugtalan láb szindróma, alvajárás.

 

pittaMérsékelten mélyen alszik, általában kevesebb, mint 8 óra alvás után kipihentnek érzi magát. Nem előnyös a túlfűtött szoba, és teljes sötétségben tud jól aludni.Nehezen alszik el. Lefekvés után még mindig tettvágy lobog benne, úgy érzi, élénk. Ha nem fekszik le körülbelül 22 órakor, akkor újra aktívvá válik, és késő éjszakáig virraszt.
kaphaHosszan és mélyen alszik. Általában lassan ébred fel reggel. Kedveli a kellemes, meleg szobát, de szinte bármilyen körülmények között tud aludni.

 

Reggel elalszik. Narkolepszia, horkolás, alvási apnoe. Tompa fejfájással, bedagadt szemekkel ébred. Alig hall és lát, nekimegy a bútoroknak, leejti a tárgyakat. Küzdelem a felkelés, utána akár 1-2 órára is szüksége van, hogy valóban aktívvá váljon, vagy el sem tudja képzelni, hogy ez sikerülhet egy erős kávé/tea nélkül. Ha valamit reggel beszél meg, később nem is emlékszik rá.

Alvási problémát sok minden okozhat az egyén életmódjában, életkörülményeiben, és bármely dosha kibillenése vezethet ide, hiszen az alvás létrehozásában a prána vata mellett részt vesz a sádhaka pitta, és a tarpaka kapha is. Mégis, az Áyurvedikus megértés szempontjából, az elégtelen alvás leggyakrabban egy gyökér okra, a kibillent vata doshára (szél és éter elemek) vezethető vissza. A vata dosha 5 aldoshájának harmonizálásával állíthatjuk vissza az egészséges, azaz egyéni születési alkatunkra jellemző alvást.

Mire számíthatsz a tanfolyamon?

 

A 10 alkalmas tanfolyamon megtanulunk egy energiacsatornákat tisztító, szél doshát harmonizáló légzést, egy mozgásos tisztító gyakorlatot bemelegítésként, egy ászana-sorozatot, mely harmonizáló, nyugtató, de emellett átmozgató hatású is, majd relaxáló és összpontosító gyakorlatokat végzünk.

Célom, hogy a gyakorló otthon is képes legyen végezni az elsajátított módszereket, ászanákat a tanfolyam után. Minden órán egy-egy életmódbeli javaslatot is megbeszélünk – ezek szintén az egészséges alvást segítik. A csoport összetartó ereje is segít, hogy a tagok bevezessék az apró életmódbeli változtatásokat. A tanfolyamra bármilyen szintű gyakorló jelentkezhet (kezdő és haladó is), mert hangsúlyt fektetek arra, hogy mindenki a maga szintjén tudjon gyakorolni. Általában az óráimat úgy építem fel, hogy több szempont találkozzon, így a speciális cél mellett minden órám általános átmozgatást és relaxációt is nyújt, és kiegyensúlyozza a három doshát is, így minden alkatú embernek alkalmas. Ha valaki úgy érzi, hogy a csoportos óra mellett egyénileg, személyre szabottan is szeretne dolgozni, lehetőség van magánórát egyeztetni. Kérdésekre szívesen válaszolok itt: szilagyinagyildiko@gmail.com