Hogyan maradj egészséges?

Valter Éva kismama és babás jóga oktató

Érdekes időszakban indul az Ayurvéda és ayurvédikus jóga tanfolyam, hiszen az egészségmegőrzés, az egészségvédelem kérdése most arról is szól, hogy egyáltalán kiléphetünk-e az ajtón. Azoknak, akik a maszkhasználaton, a távolságtartáson és a kézmosáson túl is szeretnének tenni saját magukért, szükségük van információkra: hogyan vértezzük fel a testünket és a lelkünket, hogyan legyünk ellenállóbbak? Bors Krisztiánnal, a tanfolyam tanárával beszélgettünk.

AUMMilyen eredményeket és mennyi idő alatt lehet elérni az ayurvédikus alapelvek mindennapokba beépítésével?

Bors Krisztián – Inkább onnan kezdeném, hogy az (ayurvédikus) jóga azon az elven alapul, hogyan tudsz hozzájutni az életerődhöz, a pránához. A jóga alapvetően ebben különbözik más sportoktól és rekreációs céllal végzett testmozgásoktól. Természetesen minden mozgásnak van immunerősítő hatása, de fontos közben tudatosan pótolni is az elveszett energiát.

A különböző jógairányzatok középpontjában az áll, hogy akkor is tartson a jóga hatása, ha lelépsz a szőnyegről és vége az órának. Az ayurvédikus szemlélettel végzett gyakorlás sem más, itt azonban még azt a pluszt is megkapod, hogy a konkrét testmozgás közötti időben milyen egyéb gyakorlatokat érdemes végezned az életerőd növeléséhez. Még az alvás közben is lehetőséged van erre.

AUM – Nem nehéz ez?

BK A jóga semmiképpen sem könnyű út, elköteleződést, folyamatos tanulást és jelenlétet igényel. Cserébe viszont megvan az eredménye. Hozzáteszem, hogy az ayurvédikus gyakorlatok alapjait elsajátítani könnyű, és a beépítésük a mindennapi életbe korántsem igényel hatalmas energiabefektetést. Viszont azonnal megérzed, hogy mennyivel könnyebbé válik az életed. Előtted is sokan megtanulták már.

AUM – Hogyan lehet elindulni az úton?

BK – Úgy, hogy lépsz egyet előre. És ezzel azt szeretném érzékeltetni, hogy az elinduláshoz szükséges az elhatározás, ami talán a legnehezebb része a folyamatnak. A halogatás az emberi természet sajátja, de tulajdonképpen csak egy szokás, amit meg lehet változtatni. Aki elindul, az már ebben a mozzanatban is érzi a sikert, mert valljuk be, kevés felszabadítóbb érzés van, mint azt mondani: végre elkezdtem! Onnan már magától mennek a dolgok, ha van egy felkészült oktatód, aki tudja, hogyan érdemes a mozaikdarabokat egymás után illeszteni ahhoz, hogy összeálljon a kép. Az ayurvédikus tanfolyamban ez a jó, emészthető, befogadható ütemben tudod megtanulni az egészségmegőrzés apró fortélyait.

AUM – Van olyan, hogy késő?

BK– Ezt csak az agyunk mondatja velünk. Sosincs késő. Bármikor elkezdheted, csak azt tudd, az önmagadon való munkát nem spórolhatod meg. Később kezdeni valamit nyilván nehezebb, de ez nem jelentheti azt, hogy sosem kezded el. Mondhatnám, hogy így még szebb nyerni.

AUM – Az ayurvéda valamilyen titkos tudás?

BK –  Egyáltalán nem. Az ayurvéda alapja, hogy a minket és az univerzumot felépítő 5 elem hogyan áll egymással kölcsönhatásban, és hogyan tudod ezeket a hatásokat figyelemmel a magad növekedésére fordítani. Ha ennek mentén élsz, bárhol vagy és bármit csinálsz, létre tudod hozni a saját erődet. Fizikálisan, mentálisan és érzelmileg. Ez egy folyamatos munka, de bárki számára megtanulható.

AUM –  Az október és a hidegebb idő egyébként is megterheli a szervezetet…

BK– Bármilyen furcsa lehet ezt olvasni, az emberi létezés alapvetése, hogy a test megbetegedhet. Még a nagy guruk is megbetegedhetnek. A kérdés, hogy ehhez hogyan viszonyulunk, hogyan tudjuk a szenvedést csökkenteni, hogyan tudjuk feltárni a saját erőnket és hogyan térhetünk vissza az egészséghez. Mert a gyógyulás ugyanúgy az emberi természet része.

BORS KRISZTIÁN

  • gyógytornász-fizioterapeuta (Bsc)

  • jógaoktató és jógaterapeuta (RYT500)

  • Aikido oktató (1. dan, Aikikai)

Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel, hogy ők is elolvashassák!

Kezdő jóga tanfolyam

Kezdő jóga tanfolyam

2020. szeptember 14-től HÉTFŐKÉNT | (19:15-20:45) vagy szeptember 16-tól SZERDÁNKÉNT | (17:30-19:00). 10 alkalmas tanfolyamok | TOLNER MÁRIA

bővebben