Yin Jóga

A yin jóga irányzata fiatal, hazánkban most tesz szert nagyobb ismertségre. A jóga modern nyugati nagy tanítói közül Paul Grilley, Paulie Zink és Sarah Powers nevéhez fűződik a yin rendszer kialakítása, akik az indiai jógahagyomány emberszemléletét összeházasították a taoista gyógyászat energia-felfogásával.

Ez egy olyan jógairányzat, ami erősen meditatív jellegű és lágyan, mégis igen mélyen megdolgozza a testet fizikailag és energetikailag. A yin jóga ászanái meglehetősen passzívnak tűnnek a ma ismert hatha jóga ászanákhoz képest. Többnyire a talajon ülve vagy fekve végezzük őket, miközben megpróbáljuk teljesen ellazítani izmainkat és kioldani a test feszültségeit. Párnákat, takarókat használunk a testünk alátámasztására, hogy a lehető legkevesebb izommunkára legyen szükségünk. Hosszú ideig, három, öt, vagy akár tíz percig is kitartunk egy-egy pózt ebben az ellazult állapotban, ezáltal a test mélyebb rétegeibe, az izmok mögé jutunk el, és kihatunk a kötőszöveteink, az ízületeink, csontjaink és a belső szervek egészségére. Az órákat gyakran tematikusan építjük fel egy-egy szervcsoport támogatására (pl. vese, máj, gyomor gyógyító sorozatai), vagy a mozgásszervek egy-egy csoportjára koncentrálunk (pl. csípő, vállöv, gerinc, lábak energizálása).

Mindössze három tucat testhelyzetet alkalmazunk a testünk energiarendszerének gyógyítására, ezzel hűek maradunk a régi jógaszövegek útmutatóihoz. A Hatha Jóga Pradipika például mindössze tizenhat ászanát említ, ami közül sok az ülő pozíció, és ezeket hosszabb ideig tartották ki abból a megfontolásból, hogy a jógázó előkészüljön a meditációra A yin jóga ászanákban eltöltött hosszabb idő önmagában is meditatív jellegű, és segíti az idegrendszer átkapcsolását az aktívabb üzemmódról egy ellazult, passzív állapotba. Sok gyakorló beszámol olyan közvetlenül megtapasztalható előnyökről egy-egy óra után, mint nyitottabb csípő, ellazult test és összpontosított elme.

A yin jóga utat mutat, hogy meghallgassuk testünk rezdüléseit, kapcsolatba kerüljünk fizikai érzeteinkkel, és ténylegesen ’beéljük’ azt a testet, amiben élünk. Segít abban, hogy megálljunk, és a folytonos, kifelé áradó tevékenység helyett csendben befelé figyeljünk, és mélyen ellazuljunk. Ezért tökéletes kiegészítője lehet bármely jógagyakorlásnak, mert elmélyíti a testünkről szerzett tudást és előkészít a meditációra.

A yin jóga órákon tapasztalatom szerint mindenki megtalálhatja a számára szükséges elmélyülést és lelassulást. Férfiak és nők, változókorban lévők és fiatalok, aktív sportolók és a mozgással most ismerkedők, mind találnak valamit, ami megszólítja őket. Javasolt, hogy három-négy alkalmat mindenki szánjon arra, hogy felfedezze és megtapasztalja ennek a gyakorlási formának az előnyeit, mielőtt eldöntené, beépíti-e életmódjába.

Összefoglalva tehát:

  • A yin jóga az indiai hatha jóga és a kínai taoista hagyomány találkozásából született öngyógyító jógarendszer.
  • Harmonizálja az energiatestet és oldja az energetikai blokkokat, növeli a belső szervek energiaellátását.
  • Hosszú távon növeli a hajlékonyságot.
  • Egyensúlyba hozza a hajszolt, nagyvárosi életvitelt, segít megtalálni a belső nyugalmat.
  • Stresszoldó.
  • Ellazít és megnyugtat.
  • Tapasztalattól, hajlékonyságtól és életkortól függetlenül mindenkinek alkalmas kiindulópont saját magába.

Yin jóga oktatóink

Csupics Milica >

Yin jóga és Gyerekjóga oktató

Virág Zsuzsi >

Yin jóga és Hatha jóga oktató

 

Aktuális Yin Jóga órák a héten

<< Előző hétKövetkező hét >>2017. november 20. hétfő -- 2017. november 26. vasárnap
<< Előző hétKövetkező hét >>2017. november 20. hétfő -- 2017. november 26. vasárnap