Dinamikus jóga óra típusok

Háromféle dinamikus jóga fajtából választhatsz nálunk:

  1. Astanga
  2. Vinyasa Flow
  3. Dinamikus Jóga

1. Ashtanga

Az astanga jóga ma is gyakorolt formája T. Krishnamacharya egyik tanítványának, Sri K. Pattabhi Jois-nak köszönhetően vált ismertté az egész világon.

A hatha jógának e speciális irányzata, több kötött gyakorlatsorból áll, melyek kitartó, rendszeres gyakorlása helyreállítja a fizikai test egészségét, egyensúlyát, tisztítja, méregteleníti a testet és az idegrendszert. A gyakorlás főbb princípiumai a speciális, mély légzéssel összehangolt mozgás (vinyásza) az energetikai zárak (bandha) és a fókuszpontok (dristi). Mindezek együttes használata az ászanák kötött sorrendjének gyakorlása során beindítják a test tisztulási folyamatait és segítenek lecsendesíteni az elmét.Dinamikus, erőteljes, ugyanakkor lágy gyakorlás is, egyfajta mozgásos meditáció, életkortól, fizikai képességektől függetlenül bárki számára gyakorolható.

Az astanga jógát tradicionálisan mysore stílusban oktatják, ami bár csoportban zalik, mégis a leginkább személyre szabott módja a fejlődésnek. Az oktató verbálisan és érintéssel egyaránt igazít és informál, minden egyes gyakorlót a saját ütemében, biztonsággal vezetve végig a gyakorláson.

2. Vinyasa Flow Jóga

14192107_1755224234726942_4986367920846139708_nA „vi” jelentése tudatosan, a „nyasa” összekötni, így a vinyásza kifejezés egy tudatosan összekötött folyamatot jelent.Csíkszentmihályi Mihály megfogalmazása szerint a flow olyan állapot, amikor az ember teljesen elmélyül abban a tevékenységben, amit csinál.

Felismerjük a jelen pillanatot, majd légzésünk és mozgásunk összehangolásával egyre tudatosabbá válunk, elcsendesítjük gondolatainkat és rátalálunk a belső békére. Csodálatos lehetőség a kibontakozásra, önfejlesztésre, határaink megismerésére és azok leküzdésére. Megtanít megérteni a változást és elengedni a ragaszkodást. Harmóniát teremt önmagunkban és ezen keresztül a mindennapjainkban.

A Vinyasa Flow Jóga gyökerei visszavezethetőek Krisnamacharyahoz, ezen belül is tanítványaihoz (Patthabi Jois – astanga, B.K.S. Iyengar – Iyengar rendszer, Desikachar – Viniyoga). Dinamikus jógairányzat, ahol finom mozdulatokkal dolgozunk, saját légzésünket véve alapul. Minden mozdulat és ászana légzésszinkronban történik. Általában szekvenciákat használunk, ami megadott ászanák, vagy mozdulatsorok ismétlődése, az óra tematikája szerint kiegészítve más-más ászanákkal. Jól bevált eleme a Napüdvözlet, de építhetjük az órát egy meghatározott téma köré is:

  • ez lehet terápiás célú
  • érzelem, vagy hangulat kifejezése
  • általános erőnlétjavító, energetizáló, esetleg relaxáló
  • dolgozhatunk kiemelt izomcsoportokkal
  • kiemelhetünk egy adott ászanát, és ezt bonthatjuk elemeire, de foglalkozhatunk hátrahajlításokkal, fordított testhelyzetekkel

Ebből is látszik, hogy a Vinyasa Flow fő jellegzetessége a kreativitás, szabadon áramlás, de szemelőtt tartva saját határainkat. Erősen edzi a testet és a jellemet, dinamikájából adódóan ezért is kétféle óratípus van:

Kezdő – Alapozó Vinyasa Flow óra

Ezeket az órákat azoknak ajánlom, akik még csak ismerkednek a jógával és szeretnének egy dinamikus, de az alapokat kihangsúlyozó órán résztvenni. Fizikailag alaposan átmozgat, de nem szükséges hozzá előzetes tapasztalat. Előnyös lehet azok számára is, akik szeretnék kipróbálni ezt az irányzatot, megismerkedni a mozdulatok összekötésével, rutint szerezni.

Vinyasa Flow óra

Azoknak ajánljuk ezt az órát, akik már rendelkeznek az alap ászanák ismeretével. Nem feltétlenül haladó szintű óra, de fizikailag mindenképpen erőteljesebb.

3. Dinamikus jóga

images-3A dinamikus jóga a légzés kontrollja révén meditatív, de közben intenzíven megmozgat. A gyakorlástól a test erőssé, izmossá válik. Segít, hogy könnyebben bírd a hétköznapi igénybevételt; a dinamikus állóképesség javítása okán jobban helytállsz majd a napi rohanásban. A stressz által keletkező felesleges feszültséget a mozgás szintjén is levezeti. Javítja a közérzetet és erősíti az immunrendszert. Olyan teljeskörű testedzés, ami izületkímélő, de mégis lendületes. Az alakformáláson túl rendkívül jól ruganyosít, a gerincet erősíti, karbantartja. Megszünteti az ülőmunka által felgyülemlő fizikai fájdalmakat, segít a már létrejött anomáliák felszámolásában.

sarah_munro_yoga3Ezért persze tennünk kell. Akár kezdőként, akár gyakorlott jógásként jössz az órákra, valószínűleg megizzadsz, fizikailag elfáradsz majd, de kellemesen könnyednek és energikusnak érzed majd magad utána. Ez az energikusság mentálisan is megjelenik. A reggeli gyakorlások alkalmával – mivel alvás után érkezel – tettrekészen fogod tudni végigélni a napot. Az esti gyakorlás hosszabb, az óra végi relaxáció hangsúlyosabb, így felkészítve a testet az intenzív mozgás utáni esti pihenésre.

 A dinamikus jóga órákon a klasszikus hatha jóga ászanáit folyamatos áramlásban, a légzéssel egybekötve vesszük fel. A folyékony,  puha légzésre különös gondot fordítunk. Mivel a gyakorlatokat légzésszinkronnal végezzük, a légzés ilyenfajta kontrollálása végett javul a vitálkapacitás, légzésünk minősége változik. Ennek rengeteg pozitív élattani hatása van (pl. allergiás vagy légúti megbetegedések javulása, elhagyása).

benefits-of-power-yoga-04A gyakorlatsorokat többször is végezzük. Lehet egy gyakorlatsor hosszabb, de állhat akár két-három mozdulatból is; ilyenkor jobban lehet figyelni az ászana precíz végrehajtására. Néha (általában egy csúcsgyakorlatban, vagy az óra végi levezetésben) egy-egy testhelyzetet kitartunk hosszabban, hogy adott esetben pontosítsuk azt, vagy, hogy felfedezzük az állandóságot a mozgásban, így is figyelve önmagunkat a pillnatban. A dinamikus jóga nagy koncentrációt, éber jelenlétet igényel. Ez a figyelem okozza az egyhegyűséget, ami annyit jelent, hogy behúzódunk a tevékenységbe, kizárva a felesleges gondolatokat. Az áramlásban vezet el önmagunkhoz, megtapasztalva akár a meditációt cselekvés közben.

Egy ilyen óra a gyakorlót hosszú távon szellemileg frissé, energikussá teszi, testét erőssé, de rugalmassá, hajlékonnyá varázsolja.

 

Aktuális Dinamikus típusú jóga órák a héten

<< Előző hétKövetkező hét >>2017. szeptember 18. hétfő -- 2017. szeptember 24. vasárnap
<< Előző hétKövetkező hét >>2017. szeptember 18. hétfő -- 2017. szeptember 24. vasárnap