Ha a nyári melegben másra sem vágysz, minthogy az hűvös árnyékban pihenj, próbáld ki a következő hűsítő, pitta-csendesítő technikákat!

Nyáron a környezeti feltételek a három dósa közül (vata, pitta, kapha) leginkább a pitta jellemzőit mutatják. A pitta természete pont olyan, mint egy fazék forrásban lévő, gőzölgő, csípős-savanyú leves. A pitta a tűz és a víz elemből épül fel, ezért a forró, olajos, könnyű, savanyú, folyékony és csípős minőségek határozzák meg – nagyon hasonlóan a nyáron tapasztalható körülményekhez.

Az ájurvéda egyik alaptörvénye, hogy a hasonló erősíti a hasonlót. Maya Tiwari írja az Ájurvéda: A gyógyítás titkai (South Asia Books, 1998) című könyvében: „A dósákat nem csak egyszerűen a testen belüli energiák mozgásaként kell elképzelnünk, az évszakok változása elsődleges szerepet játszik működésükben.” Ahogy melegszik az idő a nyár beköszöntével, egyre inkább túlzásba kerülhet testünkben a pitta dósa ereje. Ha eleve pitta testtípussal rendelkezünk (prakriti), még nagyobb eséllyel bomolhat meg az egyensúly.

A pitta felborult egyensúlyának tünetei: hasmenés, égő érzés, bőr irritáció, bűzös izzadtság, láz, gyulladás, kritikus hozzáállás vagy heves mentális állapot. A pitta irányítja az emésztést és az anyagcserét, így a tűz először a vékonybélben és a gyomorban lobbanhat fel – ez a pitta székhelye a testben – túlzott gyomorsav- és epeképződést okozva.

[sam id=”5″ codes=”true”]

Mit tehetünk hát, ha a pitta túlzottan lángol bennünk? A dósák egyensúlyának kibillenését több tényező is befolyásolja, ezért eltérő mértékben és különbözőképp nyilvánulhat meg. Ha bármilyen egészségügyi problémát érzünk, a legjobb, ha először egy ájurvédikus orvostól kérünk tanácsot. Ha azonban csak egy kicsit túlfűtöttnek érezzük magunkat, figyeljünk az érzékeinkre, és próbáljuk erősíteni az ellenkező minőségeket, így fenntarthatjuk az egyensúlyt a nyári hőség közepette is.

ÍZEK

A keserű, édes és fanyar ízek megnyugtatják a pittát, egyél hát több almát, szőlőt, cukkinit, salátát, uborkát, koriandert és friss tejtermékeket. Kerülni érdemes az alkoholt, a nehéz húsokat, és az olajban sült, zsíros, sós, csípős vagy savanyú ételeket. Só helyett édeskömény magot, koriandert, görögszénát és citromlevet használj ízesítőként.

VISELET

Hordj jól lélegző, természetes anyagból készült ruhát, amelyek hűsítő hatásúak, mint pl. a pamut vagy a lenvászon.

ILLATOK

A következő virágok illatai hűsítenek: tubarózsa, gardénia, frézia. Használhatunk illóolajokat is: rózsa, jázmin, geránium, vetiver vagy ylang-ylang.

LÁTVÁNY

Tarts egy kis szünetet, kiváltképp, ha a szemed intenzív igénybevételnek van kitéve. Nézegesd a zöldellő fákat, réteket, vagy vedd körbe magadat hűsítő színárnyalatokkal: a fehér, a kék, a zöld, az ezüst vagy a szürke hideget sugároznak.

HANGOK

Hallgass fuvolaszót és vallásos dalokat, hogy megnyugtasd a szívedet és lelkedet.

[sam id=”5″ codes=”true”]

PRANAYAMA

Próbáld ki a Sitali és a Sitkari technikákat, melyek erőteljes hűsítő hatással bírnak. Ezeket a légzőgyakorlatokat úgy végezd, hogy szájon át lélegezz be, orron át lélegezz ki.

A Sitali kivitelezése:

1. Ülj le kényelmesen, formálj O betűt a száddal, majd kunkorítsd fel a nyelvedet hosszában, mintha egy csövet formáznál vele.

2. Ezután – ahogy B.K.S. Iyengar tanítja a Pránajáma új megvilágításban című könyvében – „úgy szívd be a levegőt, mintha szívószállal innál, és töltsd meg a tüdődet teljesen!”

3. Majd húzd vissza a nyelvedet, és tartsd bent a levegőt 5-10 másodpercig.

4. Lélegezz ki az orrodon át.

5. Ismételd ezt a gyakorlatot 5-10 percig, majd pihenj Savászanában (Hullapózban).

Ha nem tudod felkunkorítani a nyelvedet, végezd a Sitkari gyakorlatot. Ez azonos a Sitali-val azzal a különbéggel, hogy a nyelv lapos marad. Kissé nyisd szét az ajkaidat, hogy látszódjanak kissé a fogaid, enyhén dugd ki közöttük a nyelved, majd így szívd be a levegőt. Finoman, lágyan gyakorold ezt a pránajámát, reggel vagy este, amikor hűvös a levegő.

Eredeti szöveg: Niika Quistgard

Forrás: Yoga Journal

Fordította: Ábrahám Kata