Lehetséges ez, látva azokat a kifacsart jógapózokat, amelyekre néha még ránézni is fáj? A válasz, meglepő módon: igen. Persze, nem csak úgy az ún.  “hopp, beleugrunk a pózba, aztán hopp, megyünk a balesetire” módszerrel, de igen, lehetséges!

Patanjali jóga szútrái szerint az ászana definíciója: olyan testhelyzet, amelyben a test erős, de ellazult. De hányszor találtad magad például a galambpózban úgy, hogy a medencéd sikítozott?

Persze, teljesen normális jelenség, ha az izmaid és az ízületek megváltásért könyörögnek jógaórán. Mégis, akkor hogyan értelmezzük ezt a szútrát? Hogyan lesz a menekülő érzésből jóleső nyújtózás?

Lélegezz!

Első lépés. Lélegezz ki, lélegezz be. Ismételd. Egyszerűnek hangzik, mégsem az. Sokan nyögdécselnek egy-egy kényelmetlen pózban, azaz visszafojtják a levegőt, vagy éppen helytelenül lélegeznek. De a jógán igazán lélegezned kell, nem csak úgy éppen zihálni. A légzésed ugyanis meghatározza a tested, az idegrendszered állapotát: a nyugodt légzés nyugodt elmét hoz magával.

Kipróbálhatod most is: hunyd le a szemed és figyelj a légzésedre. Koncentrálj, próbáld nem a gondolataiddal elfoglalni magad, hanem figyelj a légzésedre, a légzés érzeteire. Aztán csak figyeld meg, mi változott. Valószínűleg nem feszül az állkapcsod, nem ráncolod tovább a homlokod, a vállaidat leeresztetted és a gondolataid nem cikáznak össze-vissza.

És még csak az elején vagyunk!

Nyugtasd le a gondolataidat!

Könnyebbnek hangzik, mint amilyen nehéz valójában, de ez is hozzátartozik a jóga szépségéhez. Amikor belehelyezkedsz egy-egy ászanába, a dolgok egyszerűen felbukkannak, és a gondolataid elkezdenek szétmászni. Emlékek, érzések törnek fel az emberben – igen, ez is természetes. Van, amikor egész dühös leszel egy-egy ászanában, vagy rossz emlékek jönnek fel. De az is előfordul, hogy koncentrálni is képtelen vagy, mert a tested annyira kényelmetlenül érzi magát.

shutterstock_47392216

Ha a gondolataidra figyelsz, az ilyenkor tévútra visz. Nem, nem halsz bele egy galambpózba, nem is fogsz szétszakadni. A gondolatok lecsendesítése azt jelenti: megtalálni a kontrollt az elméd felett. Azaz, ki tudod választani azokat az információkat, amik ilyenkor valóban számítanak (“yogas chitta vritti nirodhah”, vagyis a „jóga az elme hullámzásainak lecsendesítése”). Ilyenkor nem arra figyelsz, mi lesz a vacsora, nem is a szomszédod nyögésére, hanem a lélegzetre, elengedésre, lassításra, a testhelyzetre. Legyél itt és most, ahelyett, hogy ábrándoznál, vagy sajnálnád magad! Szemléld a pózt, kívülről és belülről!

A tested milliméterről milliméterre engedni fog – és ezzel el is érkeztünk a következő ponthoz.

Légy türelmes!

Ahogy az egyik tanárom mondta: „a milliméterek igazából kilométerek”. Ugyanez érvényes a jógára és az életre is, általában. Attól még, hogy nem tudod magad beleerőszakolni magad ma egy pózba (nem is kell!), az nem jelenti azt, hogy holnap, vagy jövőre ne sikerülne majd könnyedén.

Talán a homlokod nem érinti meg a térded előrehajlásban (uttanászana), de minden alkalommal, amikor gyakorlod, vigyázol a helyes tartásra, lélegzel, lenyugtatod a gondolataidat, békét keresel a testeddel, a nyújtás milliméterről milliméterre halad majd – idővel.

A jóga egy ilyen műfaj – de gondolj arra, hogy kevesen futják le úgy a távot, mint Usain Bolt. Szerinted ő mennyit futott, mire sikerült neki? Egész életében.

 shutterstock_138221402

Fogadd el a határaidat!

Nem mindenkinek a teste alkalmas arra, hogy lótuszban üljön. Ez van. Ez persze csak egy példa, de tény: mindenkinek más a csontozata, az ízületek máshol nyúlékonyabbak… nem is beszélve az életmód miatt bekövetkezett változásokról. Ezek mind befolyásolják azt, hogyan mozogsz, vagy gondolkodsz.

Igen, valóban frusztráló, hogy másfél óra ászanázás után sem mennek bizonyos pózok, de ezt el kell foganunk és felesleges erőltetni, ha nem megy. Ha nem ismered fel a határaidat és nem fogadod el őket, az az esetek nagy többségében sérüléshez vezet. (Az a legkevesebb, hogy feleslegesen frusztrálod magad rajta.)

Mindenek előtt: szeress!

Teljesen mindegy, mi történik körülötted, vagy éppen hol vagy ebben a pillanatban, pontosan ott vagy, ahol lenned kell. Szeresd és fogadd el magad! Szeresd és fogadd el a környezeted! És igen, szeresd és fogadd el azokat, akik körülötted vannak, veled vannak.

Ez hihetetlen módon segít a belső békéd megtalálásában, ami hamarosan kisugárzik belőled. Ha megtalálod ezt a kényelmet és nyugalmat a jógapózokban, még a nehezebbekben is, és ezt tovább viszed az életed más területeire, ott is nyugalmat és kényelmet találsz majd!

Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel, hogy ők is elolvashassák!