Ahogy jön a jó idő, sokszor megrohan minket a szabadban való gyakorlás romantikus vágya. Az egész éves bezártság után nehéz megzabolázni a “szabadságvágyat” Semmiképp ne fogd vissza magad, de készülj fel, hogy a padlóhoz szokott ízületek jelezni fognak, mert a puha és egyenetlen talajon nagyobb terhelésnek teszed ki őket. Érdemes egy-két praktikus tanácsot megfogadnod, hogy megelőzd a sérüléseket.

Kevesebb lefelé néző kutyát és csaturangát iktass be

Puha talajon való gyakorláskor a csuklók vannak leginkább kitéve a sérülésnek, és ezek is a legérzékenyebbek a fájdalomra. A tenyérgyökök hajlamosak belesüppedni a talajba, ami a csukló összeesését eredményezi. Hogy egy kicsit megkönnyítsd a csuklód dolgát, kevesebb kitartott lefele néző kutyát és chaturangát csinálj. Nyugodtan kezdj napüdvözlettel, ha így melegítesz be, de ha ezen túl vagy, simán tádászanából is indíthatod az ászanákat.

Ne használj jóga matracot

A jóga matracokat, főleg a vastagabbakat arra tervezték, hogy kicsit kipárnázzák a padlót és biztosítsák a csúszás-mentességet. Ha viszont homokba, fűre, földre teszed a matracot, mindenféle bucka, fűcsomó, vakondtúrás, ne adj’ isten kő kerül alá, meggyűrődik a matrac, ami még inkább megnehezíti, hogy a puha talajon navigált magad. A pamutból, gyapjúból készült jógamatracok vagy jógatörülközők jobban működnek ebben a helyzetben. Ezek szépen simulnak a talajhoz és anélkül formálják a felületet, hogy még puhábbá tennék. Extra előny, ha véletlenül sáros lenne, simán bedobhatod a mosógépbe a gyakorlás után.

Próbáld ki zene nélkül

Zenére jógázni csodálatos, összeköt a belső kreativitásoddal, és élvezheted, ahogy a lélegzeted és a mozgásod összesimul a zene ritmusával. Azonban a kutatások azt mutatják, hogy a boldogság szinted azonnal növekszik, amint a kapcsolódsz a természethez. Zene nélkül jobban tudsz figyelni a környezet hangjaira, és könnyebben elmélyülsz a gyakorlásodban. Hallgasd a madarak, különféle állatok hangjait, a szellőt, ami mozgatja a leveleket, a hullámok hangjait, sőt még „zavaró” hangokat is, mint beszélgetések vagy távoli munkagépek zaja. Ha kifelé figyeléssel „kimeríted az érzékeidet”, könnyebben figyelsz majd befele, illetve könnyebben viszed ezeket a hangokat belső meditációba. Fontos, hogy ne harcolj az elemekkel, építsd be őket a gyakorlásodba.

Gyakorold az egyensúly pozókat

Az egyenetlen felület okozta instabilitás hazavághatja a csuklódat, de pont jól jön, ha boka és lábfej gyors izomrostjaival szeretnél dolgozni. Ha nem vagy benne biztos, melyik pózzal kellene kezdened, a fapóz tökéletes lesz. A sas póz, az utthita haszta pádángusthászana (kar- és lábemelés nagylábujj fogással) vagy a táncos póz lehetnek a következők.

Előre a fordított pózokkal!

A kézenállás az egyetlen kivétel a fent említett szabály alól, azaz, hogy ne terheld a csuklód sokáig puha talajon. Két fő előnye a szabadban való fejenállásnak:

  1. Ha homokon vagy füvön billennél ki az egyensúlyodból, kevésbé érint majd érzékenyen, mintha kemény padlón tennéd ugyanezt. Ha eddig igénybe vetted a fel a fal támogatását a jóga teremben, lépd át a komfortzónád és dobd el a mankókat 🙂
  2. A puha talaj jobban ösztönzi az ujjaidat, hogy teljes felületen, erősen kapaszkodjanak a talajba. Ezt a tapasztalatot majd hasznosítsd a stúdióban is.

Ha a kézenállás nem a te asztalod, válaszd azt a fordított pózt, ami kényelmes neked. Sima fejenállás, gyertyaállás is tökéletes vagy csak feküdj a hátadra és emeld fel a lábaidat. Tartsd nyitva a szemeidet és tudatosítsd, hogy néz ki a világ fordított szemszögből. Kézenállás közben az óceánt nézni például felbecsülhetetlen élmény 🙂 Menj ki a szabadba, gyakorolj és érzékeld, ahogy a természet közelsége segít még inkább kapcsolódni önmagadhoz. Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel, hogy ők is elolvashassák!