AUM Blog

Olvasnivalók a testi, lelki és szellemi fejlődésért...

A menstruációs ciklus fontossága – Hogyan gyakorolj menstruáció alatt?

Nőként a menstruációs ciklusunk sok tekintetben iránytűként működik. Mégis többnyire, ahelyett, hogy megtanulnánk ráhangolódni erre a belső iránytűre, igyekszünk a lehető legnagyobb mértékben figyelmen kívül hagyni. Arról nemigen szól a fáma, hogy a nőknek pihenniük kellene a periódusuk alatt és időt hagyni a befelé fordulásra. Ebben a cikkben most a menstruáció alatti jóga gyakorlást helyezzük fókuszba.

Hova menj, ha komolyan gondolod a jógázást? – Oktatóképzésre!

A mainstream média és saját „józan”eszünk is sokszor azt sugallja, hogy a jógaoktató képzés majd megszabadít a borzasztó irodai munkától, és azzal szerzel jövedelmet, amit valóban szeretsz csinálni. Simán lehet ez a vége egy jógaoktató képzésnek, de most inkább azt taglalnánk, hogy jó ötlet-e a jógaoktató képzés akkor is, ha „csak” mélyebb megértést szeretnél a jógáról.

Miért vedd komolyan a mellkasnyitó gyakorlatokat?

A mellkasnyitó gyakorlatok fizikai szinten lazítják az izmokat és megszűntetik a mellkas összeszorulását, de ez nem minden. A jóga lényege, hogy revitalizálja a test és az elme kapcsolatát. Ha mellkasod beesik, valószínűleg a szíved és az elméd is követi. Felsorolunk párat a mellkasnyitók pozitív hatásaiból, fuss végig rajta és egész biztosan nyersz egy kis inspirációt a szíved és az elméd tágítására.

Ezekre figyelj, ha a szabadban jógázol!

Ahogy jön a jó idő, sokszor megrohan minket a szabadban való gyakorlás romantikus vágya. Semmiképp ne fogd vissza magad, de készülj fel, hogy a padlóhoz szokott ízületek jelezni fognak, mert a puha és egyenetlen talajon nagyobb terhelésnek teszed ki őket. Érdemes egy-két praktikus tanácsot megfogadnod, hogy megelőzd a sérüléseket.

Ha túl sok a stressz, válaszd a yin jógát!

Észrevetted, hogy a lélegzeted lelassítása azonnal megnyugtatja az elméd? A yin jóga olyan a testednek, mintha vennél egy hosszú, mély lélegzetet. Főleg a kötőszöveteknek, azaz a szalagoknak, inaknak, izompólyáknak. Ha stresszesnek, kissé leharcoltnak érzed magad, ez az egyszerű és mégis hatékony yin jóga gyakorlatsor segíteni fog.

Hogyan szakíts időt a jógára elfoglalt anyukaként?

Anyukaként sokszor nehéz elcsípni az időt a jógázásra, valahogy mindig estére tolódik, aztán majd inkább reggel, végül holnap, na majd a jövő héten. Egyszer csak azon veszed észre magad, hogy beálltál azoknak a táborába, akik szent meggyőződésük, hogy család mellett luxus a jóga. Íme néhány tanács, hogy hozd vissza az életedbe a jógát.

Hódít a köteles jóga

A köteles jóga a fizikai test mélyebb és hatékonyabb nyújtásának, nyitásának egyre inkább elismert módszere. A Iyengar metódus követői évtizedek óta használják ezt az eszközt, de most már egyre több, más irányzatot követő stúdióban is megjelennek a „köteles falak” és órák.

Stressz, stresszoldás

Mivel egy egész organikusan szerveződött társadalmi közösség megváltoztatása lehetetlen vállalkozásnak tűnik az egyén szintjéről, ezért könnyedén belátható, hogy a stresszel terhelt életből az egyetlen kiutat, tehermentesítést az hozza meg, ha alapattitűdünkben, az élethelyzetekhez való viszonyulásunkban változtatunk.

Egy túlingerlő világ…

Zajos, túlzsúfolt közegben élünk, nagyvárosban, kisvárosban vagy kistelepülésen, Teljesen mindegy, hogy hol, ingerek halmazába vagy kis csomagjába burkolva töltjük mindennapjainkat. Ebben a sokszor túlingerelt helyzetben szinte nem is vagyunk képesek figyelni saját belső jelzéseinkre. Hogyan is lennénk erre képesek, mikor kultúránk, környezetünk kérve- kéretlenül bombáz az ingerek áradatával? Csoda, ha így minden némileg stresszkeltő? Nem! Ez a legtermészetesebb, ami történhet…

Egyvonalúság – a prána szabad áramlása

Az egyvonalúság az Iyengar Jóga egyik sarkköve. Amikor egyvonalúságról beszélünk, akkor a testrészek egymáshoz képest történő elhelyezkedésére gondolunk az ászanagyakorlás során. Még a kezdő Iyengar jóga gyakorlók számára is az egyvonalúságnak elsőrendű célja: kiegyensúlyozza és védi a test különböző ízületeit, izmait, szerveit és szöveteit. Kevésbé ismert azonban az egyvonalúságnak a test energiaáramlásában játszott fontos szerepe.

5 dolog, amire a jóga tanított, és a nehéz időkben is hasznomra válik

Jól rá tud minket szedni az Univerzum! Azt hisszük, hogy minden rendben van, hogy átlátunk a trükkjein, és akkor az élet ismét előáll valamivel, ami bizony tanító értékű. Az elmúlt két évben megtanította nekem, hogy minden egy szempillantás alatt megváltozhat. Nagyapám meghalt, miután amputálták a lábát; édesapámnál rákot diagnosztizáltak, és én végigkövettem betegsége és későbbi halála hullámvölgyeit-hegyeit.

Diwali – A Fény Ünnepe

Diwali vagy más néven Deepawali, a Fény Ünnepeként is ismert. A szanszkrit Deepa szó fényt, Avali sort, füzért jelent. Az Ünnepkor a házakban, háza előtt olajlámpásokat gyújtanak, melyek egész nap és éjjel égnek, ezzel kifejezvén a sötétség és gonosz feletti győzelmet. Amellett, hogy India szerte ez a legnagyobb Ünnep, egyben a legszínesebb is.

Test és lélek kölcsönhatásai – a fonográf-elv

A tételt röviden így fogalmazhatjuk meg: minden lelki történésnek megfelel valami testi folyamat és viszont. Képletesen kifejezve: szervezetünk mintegy viaszlemeze,felvevője a lélek minden hangjának, azaz minden belső rezdülés, moccanás nyomot hagy a szervezetben. Ebből viszont az is következik, hogy nemcsak a lélek hat ki a testre, hanem megfordítva is: a szervezet kísérőjelenségeit előhívva, visszakapjuk azt a lelki állapotot, amely azokat létesítette! Tökéletesen úgy, mint a fonográfnál! Ha ezt a csodálatos törvényszerűséget igazában felismerjük, szinte beláthatatlan élettani, kórtani és terápiai távlat nyílik meg előttünk! De lássuk előbb, mennyire felel meg tételünk a valóságnak?

Relaxáció 1×1

Kapcsold ki a tévét, húzd ki a telefont, csavard le a fényeket – halkítsd le az élet zaját, hiszen a külső béke elősegíti a belső nyugalmat. A lecsendesítő ászanákban használj szempárnát szemizmaid és agyad megnyugtatására. Negatív helyett pozitív gondolatok Patanjali tanácsa alapján, ha negatív gondolatok gyötörnek, töltsük el elménket békés képzetekkel, így visszaállíthatjuk lelki egyensúlyunkat. Legközelebb tehát, ha észreveszed, hogy félelem vagy lehangoltság vesz erőt rajtad, észleld ezt, majd seperd félre, és dolgozd ki a saját módszered, hogy pozitívabban tudj tekinteni a világra.

Az öt kosha – Fókuszban a harmadik kosha

A harmadik burok bizonyos tekintetben az idegrendszeren keresztül működik és a tudatosság vagy gondolatok hullámaiban fejezi ki magát. Lassacskán szubtilisebb energia terekbe lépünk be, ahol már nem vagyunk képesek látni vagy megérinteni mindazt, ami történik ebben a mezőben, de tudjuk, hogy van egy fizikai, valós létezése bennünk; tudjuk, hogy amikor az elménk működik, képesek vagyunk gondolkodni. De azért ennyire nem egyszerű a dolog…

Hogyan találjunk képzett jógatanárt?

Kezdheted például azzal, hogy a környezetedben egyszerűen kiválasztasz valakit, aki ’beszél hozzád’; a valódi munka ekkor kezdődik: Előzetesen tudj meg annyit a tanárról amennyit csak lehetséges. Nem az ászanák fizikai hatásairól való tudása az, amitől Ő jó tanár lesz, hanem attól, hogy saját magán alkalmazta a Jóga bölcsességét, így a tanár és a tanítás közt megvan a hiteles kapcsolat.

Silence – Csend

A spirituális út bizonyos pontján a csendre való váratlan késztetés jelenik meg; egy belső hullám, ami az elmét az Atman-tudat megőrzésére készteti. Minden spirituális hagyományban kijelölnek a tanítvány számára egy „csend” időszakot, nem is beszélve azokról a mesterekről, akik az egész életük alatt teljes csendben maradnak.

Jógával az immunrendszer erősítéséért

A jóga reneszánszát éli, amit elsősorban a test erősítése és hajlékonyságának fokozása terén elért látványos eredményeinek köszönhet, de kevesen tudjuk, hogy amikor rendszeresen gyakoroljuk a jógát akkor nem csak az izmokra és az ízületekre, a koncentrációra és a fizikai erőnlétünkre vagyunk jó hatással, hanem megacélozzuk immunrendszerünket is.

Stressz nyugati és keleti optikából

Mindig is valami egészen különleges, talán teljesebb megértés születik azokban az esetekben, amikor egy a világon mindenhol jelenlévő problémát többféle megközelítésből elemzünk, többféle fényszögből világítunk rá ugyanarra a felvetésre. Jelen esetben a stressz, és annak nyugati elméletét egészítjük ki az indiai ősi egészségmegőrző és gyógyító eljárással, az ajurvéda megközelítésével.

Az öt kosha – Fókuszban a második kosha

A Pránának, ahogy azt tudjuk, két jelentése van: Levegő és…Prána. Mit jelent ez utóbbi? Pra- (egység), na (energia); a prána a végtelen térből jövő energia első egysége, egy kozmikus energia, ami öt formában jelenik meg (udána, prána, szamána, apána és vjána) – tehát prána, mint LEVEGŐ csak egy ezek közül.

Az öt Kosha – Fókuszban az első kosha

Amikor új helyre utazol, jó ha van egy térképed vagy útvonalad. A koshák vagy létezésünk rétegei ilyen térképül szolgálnak, melyek segítenek abban, hogy megértsük belső utazásunkat, és irányt mutassanak benne. A fizikai test külső perifériáján keresztül érezhetjük, megérinthetjük a középpontot, Szelfünket.

A jó jógaoktató 9 tulajdonsága, avagy hogyan találj magadnak megfelelő oktatót?

Ahogy a jóga egyre népszerűbb lesz, egyre több fajta jön létre, rengeteg stílus, rengeteg stúdió – ember legyen a talpán, aki ki tudja magának válogatni a megfelelőt. Azoknak, akik még sosem jógáztak, nehéz eldönteni, hol is kezdjék: milyen egy jó jógaoktató? Létezik-e olyan, hogy valamelyik jóga passzol valakinek a személyiségéhez, vagy testfelépítéséhez?

Jóga – ’-izmus’ vagy Egység?

A kevéssel, amit a jógáról tudok, számomra a jóga az egységet jelenti. Mindenkinek megvan a saját útja, amin eléri a célt, de egyáltalán nem értek egyet azzal a tendenciával, amit manapság látok: a jóga ’jógaizmussá’ válik.

Milyen az ideális jógás test?

Ahány ember, annyi test. Különbözőek vagyunk (hál’ istennek), mégis, amikor egy nagyon súlyos, vagy nagyon sovány emberrel találkozunk, azonnal negatív véleményt fogalmazunk meg vele kapcsolatban. Pedig lehet úgy is boldog valaki, élhet teljes életet úgy is, ha kövér.

7 ok, amiért a férfiaknak is érdemes jógázni

A jóga világhódító útjára indult és manapság tagadhatatlanul több nő jógázik, mint férfi. Pedig a férfiak számára ugyanúgy előnyökkel jár a jógázás, nem is kicsit. Uraim, ez a cikk nektek szól: nézzük meg, mire jó is az, amire a csajotok hetente kétszer elmegy?

Hogyan érezd magad kényelmesen minden jógapózban?

Lehetséges ez, látva azokat a kifacsart jógapózokat, amelyekre néha még ránézni is fáj? A válasz, meglepő módon: igen. Persze, nem csak úgy az ún. “hopp, beleugrunk a pózba, aztán hopp, megyünk a balesetire” módszerrel, de igen, lehetséges!

5 hiba, amit inkább kerülj el jógázás közben

Sokan vannak úgy vele, hogy már jó pár éve jógáznak, de igazából nem tudják, hogy tényleg elérik-e vele a kívánt hatást. Sokan már rutinból, robotpilóta-vezetéssel jógáznak, mindig beleesve ugyanabba a hibába, vagy egyszerűen túl lassan fejlődnek. Rosszabb esetben pedig akár saját maguknak okoznak sérülést.

10 étel, ami segít méregteleníteni

Ha előfordult már veled, hogy úgy érezted: túl sokat ettél össze, vagy éppen túl nagy volt a buli és felöntöttél a garatra – bárkivel megesik egyébként – és a szervezetednek egy kis tisztulásra lenne szüksége, szeretnél valami “tisztítót” enni, akkor ez a poszt pont neked való.

Betéptél a jógán? Itt a tudományos magyarázat

Érdekes élmény egy-egy jógaóra végén a gyakorlók arckifejezéseit megfigyelni, ahogy révetegen pakolják vissza az eszközöket, kitágult pupillákkal bambulva maguk elé a szőnyegen, a külvilág történéseit, a többieket észre sem veszik, úgy belefeledkeztek saját belső világukba.

A jelen kor Jógijához…

A Jógik elsősorban mindig is tudósok voltak, akik a testük laboratóriumában végezték kísérleteiket felhasználva a légzést, az 5 érzékelő, 5 cselekvő szervet és a testtartásokat. Megfigyelve az egyes gyakorlatok eredményeit újra és újra gyakorolták azokat, majd a szutrákban, mantrákban és shasztrákban összesítették tapasztalataikat

Vallás-e a jóga?

A Spiritualitásnak nincs rendszere, nincsenek szilárd elvárások vagy koncepciók vele kapcsolatban, egyszerűen csak a mi saját élményünk, amely örökké üde, örökké új. A Spiritualitás tehát szubjektív, élmény alapú, s folyamatosan előremozdít minket. Minden tapasztalással változom, minden tapasztalással egy új ’tapasztaló’ jön létre, így egy állandó mozgás van anélkül, hogy egy merev struktúra kialakulna!

A reciprok gátlás

A Jin és Jang egyensúlyának elve a fizikai testre is érvényes. Jelen van az anatómiában is, ahol például megfigyelhetjük, ahogy az ízületek alakja igazodik funkciójukhoz. Azok az ízületek, amelyek stabilitást igényelnek kevésbé mozgékonyak, a mozgékonyságot igénylő ízületek pedig kevésbé stabilak. Figyeld meg a csípő- és vállízületek alakját mozgás közben, hogy megértsd az elvet.

Helyes Cselekedet?

Szvámi Ráma szerint a helyes cselekedet „az, amikor szabadon és szeretettel cselekszel!” Ha ugyanis szeretet nélkül cselekszel, akkor saját magadnak ártasz, és karmát hozol létre; ez korlátokat szab, korlátozza a szabadságot.