Ászana gyakorlás a fizikai síkon túl

2017. október 7. | 09:00-15:00 | POROSZLAI ESZTER

Oktató: Poroszlai Eszter

Létszám: max 20 fő

Helyszín: AUM Astoria NAP terem (1085 Bp., Károly krt. 3/A.)

A műhely ára:
1. Egész nap: 7.000 Ft
2. Csak délelőtt: 4.000 Ft

Kezdés: 2017. október 7. szombat
1. rész 09:00 – 12:00
2. rész 13:00 – 15:00

Befizetési határidő: 2017. szeptember 22.

2002 óta gyakorolom és 2007 óta tanítom az astanga jógát, 2012 óta gyakorolom, 2014 óta tanítom a calligraphy jógát. Az évek során figyelmem saját astanga gyakorlásomban és a tanításban is egyre mélyebbre, a fizikális szintről az ászanákban áramló energia felé fordult. A calligraphy jógával való találkozás óriási változásokat hozott astanga gyakorlásomban is. Sokáig átléphetetlennek tűnő határok, oldhatatlannak tűnő blokkok oldódtak ki.  A gyakran túl férfiasnak érzett energia mellett megjelent a női energia, a lágyság, könnyedség. Ezt az élményt, lehetőséget szeretném átadni a workshop keretein belül.

Miről szól a workshop?

Az astanga sorozatok és sokszor a hatha jóga gyakorlása is, komoly kihívást jelent.

Sokan rejtett, vagy tudott sérülésekkel kezdenek neki.  A fizikai síkon megterhelő ászanák gyakorlása a kezdetekkor gyakran nem társul megfelelő szintű mentális felkészültséggel, testtudattal. A legtöbben éppolyan teljesítményorientációval, versenyszellemmel, megfeleléskényszerrel állnak neki jógázni, mint amit kint, az életben, a munkájukban stb. gyakorolnak. Ez sok embernél túlterheléshez, fáradtsághoz, kimerültséghez vezet. Rengeteg a sérülés, amit a “testtudatlanság” és a teljesítménykényszer együttesen okoznak. A gyakorlás elveszti mélységét, a blokkok, kötöttségek nem oldódnak, akár konzerválódhatnak is. Sokan ezért idővel egyre ritkábban gyakorolnak vagy abbahagyják.

Hosszú idő és sok gyakorlás kell ahhoz, hogy ezeken a szinteken túljusson a gyakorló – és megnyíljanak előtte más ágak is a nyolcból (astanga=nyolc ág) – pl. a nem ártás, a befelé figyelés vagy a meditáció.

Tapasztalataim szerint a calligraphy jóga gyakorlása sokat segíthet abban, hogy ez az idő, és a feladás vagy a sérülés esélye lecsökkenjen.

Kinek szól a workshop?

A workshop első felét ajánlom mindenkinek, aki szeretne megismerkedni a calligraphy jógával – bármilyen korban, lelki vagy fizikai állapotban van, illetve azoknak, akik érintéssel gyógyítanak.

Az első és a második részt egyben ajánlom azoknak az astanga (vagy más fizikálisabb jóga-) gyakorlóknak, akik néha nehéznek, megterhelőnek, legyőzendőnek érzik a jógagyakorlást, akik néha fáradtnak, kimerültnek, aggresszívnek, idegesnek érzik magukat gyakorlás után, vagy valamilyen sérüléssel küzdenek – de szeretnék ezeket az akadályokat magukban leküzdeni, és hamarabb elérni az elmélyült, pihentető, testileg és lelkileg feltöltő (astanga) jógagyakorlás szintjére.

Hogyan mélyítheted a gyakorlásod calligraphy jógával?

Ennek egyik fontos eleme a középpontból kiinduló mozgás: az alhasból kiinduló keringés először a gerincet mozdítja meg, amely hullám továbbhalad a periféria, a végtagok felé.  A legtöbb (kezdő) astanga gyakorlónál a túl erősen – statikusan – tartott bandha miatt blokk alá kerül a gerinc alsó szakasza, és keringési blokk keletkezik az emésztőrendszerben, idegrendszerben – ezzel fokozva a megfeleléskényszert vagy stresszt, alvászavart okozva. Ennek oldását segíti a calligraphyban gyakorolt hasi légzés, amely segíti az astangában is megtalálni a helyes mértékben és helyen tartott bandhát.

A középpontból kiinduló és a gerincen keresztül szétáramló mozgás az érzelmekre is felszabadítóan hat és a test egységének érzetét adja: testünk minden porcikája egyként mozdul, és egyként tapasztal minden aszanát.

A másik fontos tényező, hogy a nyújtás nem a fizikai síkon történik először, hanem az idegrendszer, a tudat szintjén. Ebben kulcsszerepet játszik a légzés. Az astangában sokan úgy élik meg az ászanákban eltöltött légzéseket, mintha egy statikus pózban lélegeznének néhány percig, amikor a lehető legjobban meg kell nyújtaniuk bizonyos izmokat. A calligraphy jóga gyakorlásakor megélt folyamatos mozgás élménye, az energia, a meleg keringetésének érzete segít az astanga sorozat aszanáinak gyakorlásakor megérezni azt, hogy bár nem mozdul a test külső váza, belül élénk keringés zajlik – ez segít az elengedésben és a töltődésben is.

Bár technikailag más, a calligraphy jógában a légzés mélységének, tempójának gyakorlása, és az ebből adódó tudatállapot élménye szintén megkönnyítheti, lerövidítheti azt az utat, amelyet az astanga gyakorlónak be kell járnia ahhoz, hogy eljusson arra a szintre, amikor nem (akár jólesően – de mégis) fáradtan és farkaséhesen, hanem boldogan, elégedetten és kipihenten távozik a jógaóráról.

A műhelyt vezeti:

Poroszlai Eszter, Astanga Jóga és Calligraphy jóga oktató .

2002 óta gyakorolom és 2007 óta tanítom az astanga jógát, 2008 óta tartok évente jógatáborokat, 2012 óta gyakorolom, 2014 óta tanítom a calligraphy jógát és tartok workshopokat. Astanga tanáraim: Sri K.Patthabi Jois, Manju Jois, Andrea Lutz, Simon Borg. Calligraphy jóga mesterem: Master Zhenhua Yang.

 Az évek során figyelmem saját astanga gyakorlásomban és a tanításban is egyre mélyebbre, a fizikális szintről az ászanákban áramló energia felé fordult. Ez a folyamat tovább tudatosodott és erősödött 2012-től, amikor találkoztam Master Zhenhua Yanggal, és rendszerével, a calligraphy jógával, melynek elemei az ősi kínai és indiai hagyományokban gyökereznek.

További információ:
Poroszlai Eszter
Email: poroszlaieszter@gmail.com
Tel.: 06302019462