60 órás anatómia képzés jógaoktatónak

 

A modern nyugati világban jógaoktatóként nélkülözhetetlenek az alapos anatómiai ismeretek. A rengeteg, főleg ülő életmódból eredő gerinc-, csípő- és derék probléma, majd az óvatlan, valódi útmutatás nélküli gyakorlásból származó kisebb-nagyobb sérülés meg is teremti az igényt azokra a jógaoktatókra, akik fizikai testet is behatóan ismerik.

Napi 8-10-12 órás ülés miatt a mozgásszervrendszer egyensúlya felborul, különböző rossz mozgásminták alakulnak ki, amik egy avatatlan szem számára nem nyilvánvalóak. Ha ezeket nem ismerjük fel, nem adunk támpontot a korrigálásukhoz, akkor az ászanagyakorlás nem éri el a célját, sőt extrém esetben akár ronthat is a helyzeten.

A képzés célja

A képzés célja, az ászanák mélyebb, anatómia megértése, hogy nagyobb biztonsággal javítsd és segítsd a gyakorlóidat. Akármilyen részletes anatómiát tanultál a jógaoktató képzésen, valószínűleg nem világítottak rá, hogy milyen összefüggések vannak szerkezet és funkció között. Itt egy új szempontból értheted meg, hogy miért épp úgy kell felvenni az ászanákat, ahogy tanították. Valódi anatómiai tudás lesz az instrukcióid mögött, és a gyakorlóid  kérdéseire is könnyebben tudsz majd válaszolni.

Számomra lenyűgöző, ahogy a gyógytornák során alkalmazott alapelveket látom visszatükröződni az ászana/jógatesthezetek gyakorlásában. Ezen a képzésen a Semmelweis Egyetemen szerzett anatómia, funkcionális anatómia és kineziológia tudásomból szereztném átadni azt, amit leginkább hasznosítani tudsz jógaoktatóként. Szeretném megmutatni, hogy a fizikai oldalról is van mire rácsodálkoznunk az élet összetettségét illetően, illetve hogy talán kelet és nyugat nem beszél másról, csupán más dimenzióból tekint az életre.

A képzés tematikája

  • megismerkedhetsz az ember mozgásszervrendszerével
  • megértheted, hogy a különböző csont, ízület és izom, lágyszövet szerkezetek milyen funkciók ellátására teszik képessé az egyes testrészeket, vagyis közelebb kerülsz majd ahhoz, hogy mit várhatunk el egy-egy ízülettől, milyen mozdulatokba segíthetjük bele a gyakorlót és melyek azok a beállítások, amelyeket nem érdemes erőltetni
  • megtanuljuk, hogy milyen kihívásokkal kell szembenéznie az ülő életmódot folytató embernek, hogyan borul fel a mozgásszervrendszer egyensúlya, valamint, azt, hogy hogyan válnak az ászanák fizikális szinten is hatékony eszközzé az egyensúly helyreállításában, így kapsz néhány nyugati támpontot az óratervezéshez

Időbeosztás

(4 hétvége 10:00 – 16:00)

március 24-25., április 28-29., május  26-27., június 16-17.

 

Részletes tematika:

03.24. Szombat – Bevezetés

  • a mozgásrendszer nagyvonalakban, a különböző szövetek felépítése
  • szerkezet és a funkció összefüggései, a funkcionális anatómiai alapjai
  • átvesszük a különböző, tájékozódásunkat segítő síkokat, irányokat és az ízületek elmozdulási lehetőségeit

03.25. Vasárnap – Bevezetés

  • a gerinc és törzs részletes anatómiája, az ezt felépítő csontok, ízületei és izmai,  a gerinc szerkezetének és funkcióinak elemzése
  •  a core izomzat és a törzs strukturális elemeinek hozzájárulása testünk stabilitásához és mozgásaink harmóniájához
  •   különböző ászanákon keresztül megtapasztaljuk ezen elemek működését, térbeli mozgásait

04.28. Szombat – Az alsóvégtag funkcionális anatómiája

  • a medence és a szabad alsó végtag részletes anatómiája, az ezt felépítő csontok ízületeinek és izmainak, a medence és a talp csodálatos szerkezetének és bonyolult funkcióinak elemzése
  • különböző ászanákon keresztül megtapasztaljuk az alsó végtag mozgásait, izom munkáját

04.29. Vasárnap – „Funkcionális komplexek I.”

  • a medence és csípő ízületek valamint az alsó gerincszakasz összehangolt munkája
  • az alsóvégtag és a gerinc szekezeti és funkcionális kapcsolatának megvizsgálása, valamint a core izomzat működésének mélyebb elemzése
  • átvesszük, hogy az izmok milyen egyensúlya szükséges az alsó gerincszakasz, a medence és a láb optimális működéséhez (pl.: milyen arányt érdemes fenntartani a csípő nyitó és erősítő ászanák között)

05.26. Szombat – A felsővégtag és a mellkas funkcionális anatómiája

  • a vállöv és a szabad felső végtag anatómiája, valamint az ezt felépítő csontok ízületeivel és izmaival
  • különböző ászanákon keresztül megtapasztaljuk az felső végtag mozgásait, izom munkáját, kartámaszokban betöltött szerepét

05.27. Vasárnap – „Funkcionális komplexek II.”

  • a felső végtag és a gerinc integrált működésének, a vállöv körüli és anyaki izmok egyensúlyának jelentősége, a mellkas nyitás lehtőségei
  • részletesen beszélünk a légzés anatómiájáról, a mellkas szerkezetéről és a légzésben résztvevő izomelemekről

06.16-17. Szombat, Vasárnap – Összegzés, kérdések

  • összefoglaljuk és egységesítjük az előző hétvége tudásanyagát különböző ászanák komplex elemzésén keresztül
  • megvizsgáljuk miként tudjuk a mozgásrendszer harmóniáját megteremteni, fenntartani, a gyakorlásokat hogyan tudjuk az ülőéletmódhoz igazítani
  • átbeszéljük a felmerülő kérdéseket

A képzés vezetője: Saposnyikov Viktória

Gyógytornász-Fizioterapeuta – Semmelweis Egyetem
Dinamikus Jóga oktató – Almásy Mozgásakadémia
Hatha jógaoktató – Purnam Jógaoktatói Akadémia (RYS 200)
Ájurvédikus Jógaterapeuta és haladó jógaoktató –Fény Jógaterápiás Intézet (RYS 300)

Bemutatkozás

A jógával az gyógytornász éveim alatt ismerkedtem meg. Az első találkozás az akkori nagyon racionális, nyugati gondolkodásom számára is lenyűgöző volt: a gyógytornák során alkalmazott alapelveket láttam visszatükröződni az ászana/jógatesthezetek gyakorlásában. Az évek során a jógában és az ájurvédában végre megtaláltam azokat a nyugati szemléletet kiegészítő eszközöket, amelynek segítségével az életet, az embert a fizikai síkon túlmutatva, egységében lehet megközelíteni. Fontosnak tarom, hogy az oktatásban mind a nyugati mind pedig a keleti szempontok jelen legyenek. Korunk új kihívásai, a modern ember jógikustól eltérő gondolkodásmódja és világszemlélete megköveteli, hogy az ősi bölcsességeket a XXI. századi ember számára érthetővé és megfoghatóvá tegyük. Azonban valódi lényegünket, lelkünket és elménket tekintve természetesen változatlanok vagyunk, s talán még soha nem volt nagyobb szükségünk arra, hogy megismerjük az élet valódi esszenciáját a jóga eszközeivel, mint manapság.

Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy gyógytornásznként és jógaoktatóként is sokat tanulhattam, tapasztalhattam. Tanulmányaimat a Semmelweis Egyetem Általános Orvostudományi Karán kezdtem meg és az Egészségtudományi Kar gyógytornász szakán fejeztem be. Már az „orvosin” a bonctermi órák során is komoly anatómiai ismereteket szereztem, amelyet a gyógytornászok számára oktatott részletes, funkcionális anatómia és kineziológiai tanulmányok koronáztak meg. Az évek alatt megszerzett ismereteimet különböző gyakorlat orientált, modern szemléletű továbbképzéseken azóta is csiszolgatom és a mindennapi életben mozgásszervi betegekkel „teszem próbára”.

A jóga útján haladva összesen több mint 500 órányi képzést tudhatok magam mögött. Almásy Csilla mozgásközpontú megközelítése után nagy hatással voltak rám a Himalája Jógatradició és kiváló mesterem Bálint János tanításai. A Shivanada Jógatradícióhoz kapcsolódva Dr Hovanecz Anikó orvos-jógaterapeuta, Szabó Kata jógaterapeuta és Varró Zoltán vaisnava jógamester valamint dr Szabó Anikó minősített jógaoktató vezetése alatt elvégzett 300 órás jógaterápiás kurzuson az ájurvédával is megismerkedtem, az ott tanultak, tapasztaltak nyomán új dimenziók nyíltak saját gyakorlásomat és életvezetésemet tekintve.

Elhivatottan igyekszem a két „világ” között hidat teremteni mind a terápiás alkalmakon, mind jóga óráimon. A jóga anatómia kurzuson ennek az integrált gondolkodásmódnak az átadásával szeretném oktatótársaimat is segíteni munkájukban, hogy gyakorlati ismereteiket és tapasztalataikat egy nyugati szempontból megalapozott elméleti tudással kiegészítve magabiztosan legyenek képesek igazítani az ászanák felvételében az ülő életmód kihívásainak megfelelni kényszerülő gyakorlóikat.

Mit várnak el a gyakorlók a jóga oktatótól? - Mit ad a modern tudomány?

Nem könnyű az ászanák fizikális és energetikai hatását egymástól elválasztani,de Patanjali sem véletlenül beszél lépcsőfokokról, ahol az ászana gyakorlás a harmadik lépcsőfokot jelöli. Egy jógapóz először inkább fizikai szinten hat, s csak amikor az ászana „kényelmes és stabil”, akkor juthat el a gyakorló oda, hogy a finomabb energiák áramlását élvezve/felfedezve képes lesz jelen lenni a pillanatban, igazán elkezd jógázni.

Oktatóként, ha általánosságban nem is, de saját testünkkel kapcsolatban mindenképp rendelkezünk mélyebb ismeretekkel, intuitív tapasztalatokkal, de nem baj, ha egy kezdővel kapcsolatban nem élünk ilyen feltételezésekkel. Tőlünk, mint tanítóktól joggal várják el a hozzánk érkezők, hogy a fizikai gyakorlásra nézve is világos utasításokat adjunk, s úgy vezessük óráinkat, hogy az nem csak a stresszes elmére, de a fizikailag terhelt testre is jótékonyan hasson. Különösen igaz ez a kezdőkre, akiknek sem a teste, sem az elméje nem áll készen.

A  jó hír, hogy amit mai életmódunk nem tesz lehetővé, azt megkapjuk a modern tudománytól. Azaz többségünk nem meditál és gyakorol napi sok-sok órát, kizárólag befelé figyelve, de abból, amit nem tudunk ilyen intenzív belső tapasztalással felfedni, a kutatók és laboratóriumok sok mindent megvilágítanak. Nyugaton sem beszélnek másról, csupán más nyelvet használnak egy más megközelítésben. Használjuk ezt a nyugat tudását is, hogy a kelet bölcsességét kiegészítve, a mai körülményeinkhez illeszkedően a lehető legjobban tudjuk segíteni a magunk és tanítványaink gyakorlását.

Részvételi díj

A képzésen való részvétel díja: 140.000 Ft

A helyedet 30.000Ft regisztrációs díj ellenében tudod biztosítani. A fennmaradó összeget, 110.000Ft-ot a tanfolyam kezdetekor a helyszínen tudod befizetni.

Jelentkezési határidő

2018. március 15.