“Ha azt kérdeznéd tőlem, miért meditálok, azt mondanám, hogy rugalmasabban és toleránsabban tudok hozzáállni a jelen pillanathoz.”

 Pema Chodron

 

Kíváncsi vagy a meditáció és tudatosság gyakorlására, de nem tudod, hogy kezdj hozzá? A jó hír az, hogy mindkettő olyan dolog, amit bárki gyakorolhat, korra, nemre és bármi másra való tekintet nélkül.

A meditáció és a tudatosság gyakorlata is egyszerű: az ember elkezdi figyelni a saját légzését, anélkül, hogy módosítana rajta. Lehet ülve, állva, fekve, a metrón, vagy a kádban is csinálni – és bárki képes rá. Ha a meditáció később beépül a napi rutinjaid közé, bizonyosan boldogabb, teljesebb életet élhetsz. 

A meditációnak rengeteg fajtája létezik, a szakirodalma óriási, ugyanakkor számos tévhit kering róla.

 

1. A meditációban a cél a tiszta és üres elme

A mentális folyamatok természetesen vannak jelen az életünkben – folyamatosan gondolkodunk, tervezünk, kalkulálunk (igen, a buták is), érzelmek, álmok és minden folyamatosan csapong belül. A gondolatokat teljesen megállítani lehetetlen.

Pema Chodron, buddhista tanító azt írta a „Hogyan meditálj?” című könyvében: „Ne küzdj azzal, hogy ne legyenek gondolataid, az lehetetlen.” A tudatosság azt jelenti, hogy tisztában vagy azzal, mi történik itt és most körülötted és benned. A legtöbb szenvedést a buddhisták szerint a rágódás a múlton és az aggódás a jövőért okozza. Meg a legtöbb balesetet is.

Az itt és most úgy valósul meg, hogy nem kötözöd le magad egy gondolat, érzelem, vagy vélemény mellett. A tudatosság annak a gyakorlata, ahogyan szemléljük a gondolkodásunkat anélkül, hogy saját magunkat a gondolatainkkal azonosítanánk.

 

2. Békés és nyugodt embernek kell lenni ahhoz, hogy meditáljunk

A meditáció gyakorlása teszi lehetővé, hogy békésebb és nyugodtabb emberekké váljunk a „mindennapi életben”, de ez nem előfeltétele a meditációnak. Ingerlékenyen is lehet meditálni. A szélsőséges és nehezen kezelhető érzelmek a részei az emberi életnek, ennélfogva a meditációnak is. Egyszerűen el kell kezdeni, bármit is tapasztalunk meg közben, vagy előtte. Különben hogyan meditálna bárki is…?

 

3. Ragaszkodnunk kell egy technikához, csak így érhetünk el célt

Mint azt korábban megírtuk, számos meditációs technika, iskola létezik, különböző szemlélettel. Szerintünk nem kell lehorgonyoznod egyiknél sem ahhoz, hogy „sikert érj el”. (Mi a siker a meditációban…? Ez is egy jó kérdés!)

Talán találsz egy tanárt és technikát, ami működik. Lehet, hogy az összes működik. Semmi baj azzal, ha kipróbálsz másokat is. Ha kezdő vagy, erősen javallott, hogy keres magadnak egy tanárt, aki tapasztaltabb ebben a témában.

 

4. A meditáció jó érzésekkel tölt el

A meditáció lehet egyszerű – ha belegondolsz, csak fel kell venned egy megfelelő pózt, figyelned kell a légzésed és a gondolataidat. Figyelned kell a pillanatot. Ugyanakkor ez néha “mission impossible” és néha az ember borzalmasan érzi magát. (Most minek álltassunk bárkit is?) Főleg az elején, amikor az ember ráébred saját magára – az érzelmeire, a gondolataira, vagy, ha éppen előtörnek belőle a kontrollálhatatlannak tűnő érzelmek, érzelmi hullámok. (Akárcsak jóga közben…) Régi, elfeledett emlékek jöhetnek elő, vagy régi érzelmek, amikről azt hittük, már nem is léteznek. Ez pedig gyakran nem kellemes érzés.

Ezek a nagy megingások előbb-utóbb persze csillapodni fognak, de ez is része a tudatosság gyakorlatának. Szembe kell néznünk saját magunkkal, a gyengeségeinkkel, a hibáinkkal, a rossz emlékeinkkel együtt: ezek is mi vagyunk. Ezek is segíteni fognak elérni a tudatosságot.

 

5. A meditáció nehéz és időrabló dolog

A meditáció nem bonyolult és nem igényel semmilyen felszerelést. Nem szükséges órákig meditálni ahhoz, hogy érezzük annak jótékony hatását. (Egy idő után amúgy is önmagáért való tevékenységgé válik – vagyis nem csak azért meditálunk, hogy valamit elérjünk vele, hanem mert a meditáció maga fontossá vált.) Néha csak egy pár pillanat, tudatos légzés képes mindent megváltoztatni.

A halogatással sokan úgy érzik, hogy a dolgok nehezek. Amikor elérkezünk a leckeíráshoz, vizsgára való készüléshez, adóbevalláshoz, edzésre járáshoz, vagy bármilyen nehéz adminisztratív teendőhöz, inkább húzzuk az időt. Ugyanez a helyzet a meditációval is: „Majd holnap megpróbálom.”

Ha csak egyszerűen leülsz és csinálod, felfedezheted, hogy egyáltalán nem bonyolult.

 

6. A meditáció csak a felnőtteknek engedélyezett

Gyerekeknek és tiniknek is szüksége van (lenne) rá, sokat profitálhatnak belőle.

 

7. A meditációt csak a megfelelő ülő pozícióban lehet végezni, a megfelelően nyugodt környezetben

A tudatossággal kapcsolatos meditációt, mint azt már leírtuk, szinte bárhogy lehet végezni – a hagyományos, ülő pozícióban is, de akár sétálva, vagy evés és beszéd közben is. Igazából a tudatosság az ember hétköznapi részévé válik – a kulcs csak a jelenlét. El kell engedni a múltat, a jövőt és csak a jelen pillanatra kell koncentrálni, akkor is, ha a pillanat éppen dübörög, vagy a hullámvasúton ülünk a Vidámparkban.

 

 

Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel, hogy ők is elolvashassák!