Sokan vannak úgy vele, hogy már jó pár éve jógáznak, de igazából nem tudják, hogy tényleg elérik-e vele a kívánt hatást. Sokan már rutinból, robotpilóta-vezetéssel jógáznak, mindig beleesve ugyanabba a hibába, vagy egyszerűen túl lassan fejlődnek. Rosszabb esetben pedig akár saját maguknak okoznak sérülést.  

Ha tudatosan jógázunk, akkor persze folyamatosan fejlődhetünk, és még örömet is okoz a gyakorlás. A pózok folyamatos finomhangolása sosem állhat le, a határainkat is folyamatosan egyre kijjebb kell tolnunk.

Van pár hiba, amit bármely jóga gyakorlásánál érdemes elkerülni annak érdekében, hogy elkerüljük a sérüléseket és igazán örömtelivé váljon a gyakorlás.

1. Álmodozás jóga közben

Amikor jógázol, az elmédnek teljes mértékben a mozdulatra kell koncentrálnia. A tudatos gyakorlás hozza meg a fejlődést. Koncentráció, légzés és elengedés nélkül a jóga csupán néhány nyújtó- és erősítő-gyakorlat, ami veszélyes is lehet főleg, ha álmodozol közben. Fontos, hogy az érzékeidet a saját testedre hangold és benne legyél a pillanatban.

2.  Kihagyások

Vannak időszakok, amikor az embernek ki kell hagynia pár hetet, akár hónapot. Ezer oka lehet, a betegségtől a gyerek megszületéséig, a munkahelyváltástól a költözésig. Azonban, ha fejlődni szeretnél, akkor ne hagyd ki a jógaórákat „csak úgy”. Sok oktató szerint akkor kell az embernek igazán elmennie a jógaórára, ha semmi kedve nincs hozzá – ez esetben garantált a teljes felfrissülés, és hogy sokkal jobb hangulatban jössz ki az óráról, mint ahogy odamentél.

Ha sokat hagysz ki és hirtelen veted bele magad a kemény gyakorlásba, annak pedig általában sérülés az „eredménye”. Azt javasoljuk tehát, hogy lehetőség szerint rendszeresen gyakorolj és tartsd be a határaidat – ebben az esetben, sok türelemmel saját magad iránt, jönni fog az az eredmény, amit vársz.

3. Túl keményen nyomni a gázt

A jóga esetében néha a kevesebb több. Igaz, néha nem árt kilépni a komfortzónából, de nem úgy, hogy figyelmen kívül hagyjuk a testünk visszajelzéseit. Ha csak úgy belecsapunk a lecsóba, annak általában az a vége, hogy saját magunknak okozunk valamilyen kellemetlen és nehezen gyógyuló sérülést, ami akár a jógás gyakorlás teljes szüneteltetését is jelentheti hónapokra.

Emiatt nagyon fontos az önfegyelem, a belső visszajelzések figyelése, és a test határainak betartása. Ahelyett, hogy a teljesítményt hajszolnád, inkább csak figyeld meg magad – nem érdemes pár centiért hónapokig tartó betegszabadságot kivenni!

4. Összehasonlítgatás

Csupán azért, mert a szuper-hajlékony barátnőnk képes álló helyzetből kerékállásba (hídba) lemenni, vagy a bal bokáját a jobb füle köré csavarni, neked nem érdemes erőltetni. Nem leszel kevésbé jógás, nem érsz kevesebbet a matracon, vagy a matracon kívül, ha neked mindez nem megy. Lehet, hogy egyszer még menni fog. Az előző pontban leírtuk már, hogy a tövig nyomott gázpedál nem vezet jóra a jógában.

Érdemes szem előtt tartani: a jóga személyes, belső gyakorlás. A csodálatos és bámulatos jógapózok nem jelentenek célt: ezek a melléktermékei a gyakorlásnak. Sokkal fontosabb, amit a jógázó belül érez, tapasztal.

A személyes gyakorlás azt is jelenti, hogy mindenkinek más a testfelépítése, mindenki máshol erős, vagy hajlékony. Az összehasonlítás azért felesleges, mert mások a saját testünk határai máshol vannak meghúzva, mint a többieké. A te jógagyakorlásod a te testedre és elmédre fókuszál, nem pedig a barátodéra.

5. Tele has

Igen, a legtöbb jógapóz segíti az emésztést, de nem jó ötlet a jógaóra előtt enni. Az étel tápanyag, de csak akkor, ha a megfelelő időben és a megfelelő mennyiséget eszed meg belőle. (A minőségről ne is beszéljünk.) Azt javasoljuk: jóga előtt egy-két órával már ne egyél. Nem csak kellemetlen érzés tele hassal jógázni, de egészségtelen is: a tested a mozdulatokra, mozgásra, izzadásra koncentrál, nem pedig az emésztésre; az emésztetlen kaja pedig ott hányódik a gyomrodban, amíg abba nem hagyod a mozgást. (Vagy éppen az izmaidba nem jut elegendő erő, hiszen a tested emészt és nem mozog.)

Ezt az öt egyszerű tippet megfogadva a gyakorlás örömtelivé válik és könnyen megtapasztalhatod a fejlődést – matracra fel!

Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel, hogy ők is elolvashassák!